3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd |
---|
Het beleid voor externe veiligheid en regelgeving is in ontwikkeling. Wij zijn via het Interprovinciaal Overleg (IPO) aangehaakt bij het Landelijk Programma Versterking Omgevingsveiligheid 2021-2024 van het IPO. Zo zijn we goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, beleid en regelgeving op het gebied van externe veiligheid. We streven ernaar om samen met gemeenten, omgevingsdiensten en veiligheidsrisico’s voortdurend risico’s in beeld te brengen. En te zoeken naar maatregelen om die risico’s te beperken. Daarom wordt het ambtelijk provinciaal afstemmingsoverleg voortgezet om kennis te delen en beleid af te stemmen. Dat overleg kwam tot stand in het Provinciaal Uitvoeringsprogramma Externe Veiligheid 2015-2020,
Het Rijk wijst wegen en spoorwegen aan die onderdeel zijn van het Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen. Dit kan risico’s opleveren voor bestaande of nieuwe functies in de nabijheid van deze routes. Wij streven als lid van de stuurgroep Basisnet naar een toekomstbestendig Basisnet, waarbij de Utrechtse bouwopgave veilig gerealiseerd kan worden.
De realisatie van de grote bouwopgave kan leiden tot externe veiligheidsknelpunten. De Omgevingswet biedt provincies en gemeenten de bevoegdheid om provinciaal en lokaal te komen tot gebiedsgericht maatwerk. Wij willen in 2023 onderzoeken hoe naast het bronbeleid (basisnet, BZO) risico’s verder beperkt kunnen worden door regels op te nemen in de provinciale Omgevingsverordening. Voor dit onderzoek is het belangrijk om eerst meer inzicht te hebben in de kosten en effecten van bouwkundige maatregelen die voorgeschreven kunnen worden voor effectgebieden. Dit wordt momenteel onderzocht door het Rijk.
Gemeenten hebben in het kader van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen de bevoegdheid om een gemeentelijke route vast te stellen voor routeplichtige stoffen (zoals lpg/propaan). Wij zijn op grond van deze wet verplicht om de gemeentelijke routeringen voor gevaarlijke stoffen te coördineren. Daarnaast hebben we de bevoegdheid om provinciale wegen uit te sluiten voor het transport van routeplichtige stoffen. We streven in samenwerking met gemeenten naar het in stand houden van een provinciedekkend gemeentelijk routenet. Zo beperken we het vervoer van gevaarlijke stoffen door de bebouwde kom.
In onze provincie zijn 10 zogenaamde ‘Besluit risico’s zware ongevallen 2015’ (Brzo) bedrijven. Dit zijn de meest risicovolle bedrijven waar met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Wij zijn voor deze bedrijven het bevoegd gezag. We hebben onze taken op dit vlak ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. De uitvoering van VTH-taken van de Brzo-bedrijven is uitgewerkt in het VTH-uitvoeringsprogramma van onze provincie.
Wij zijn in het kader van het interbestuurlijk toezicht belast met het toezicht op gemeenten. Wij zien erop toe dat gemeenten de wettelijke vereisten voor externe veiligheid goed naleven en monitoren de correcte verwerking van externe veiligheid in Omgevingsplannen.
Beoogd resultaat 2022 | Status | Toelichting |
---|---|---|
Lobbyen voor de instandhouding van externe veiligheid binnen de provincie Utrecht met als doel: |
| |
Het realiseren van een toekomstbestendig basisnet, waarbij de Utrechtse bouwopgave veilig gerealiseerd kan worden; | ||
Het realiseren van de bouwopgave waarbij externe veiligheidsrisico’s zoveel mogelijk beperkt worden. | ||
Het in standhouden van een provincie dekkend gemeentelijk routenet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over provinciale en gemeentelijke wegen; | ||
Het realiseren van een adequate uitvoering van externe veiligheidsregelgeving op het gebied van vergunningverlening en ruimtelijke ordening; | ||
Inzicht in de mogelijkheid om risico’s te beperken door regels op te nemen in de provinciale Omgevingsverordening. | De Omgevingswet is nog niet van kracht. De regels voor externe veiligheid in deze wet zijn nog niet helemaal uitgewerkt door het Rijk. Wij willen kijken of wij ook extra regels moeten vaststellen. Maar omdat de regels van het Rijk nog niet helder zijn is dit in 2022 niet gelukt. |