Programma 3. Bodem, water en milieu

3.2

De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit

Toelichting op beleidsdoel

Schoon en voldoende oppervlaktewater is essentieel voor een economische en maatschappelijke ontwikkeling naar een gezonde en duurzame leefomgeving op de langere termijn. We werken aan een robuust watersysteem met een duurzame zoetwatervoorziening van een goede kwaliteit voor de verschillende functies in onze provincie, zoals drinkwater, landbouw en natuur. De provinciale ambities legden we in februari 2022 vast in het Bodem- en waterprogramma 2022 – 2027. We zijn ambtelijk gestart om hiervoor een monitoringsprogramma op te stellen (gemeld in de commissie Ruimte, Groen en Water (RGW) van 25 januari 2023).

In 2022 startte het Rijk met het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) en Water en Bodem Sturend (WBS) (zie ook programma 2). Zoetwatervoorziening en waterkwaliteit zijn daarvan hoofdbestanddelen. De opdracht is om het rijksbeleid te vertalen naar een provinciaal programma landelijk gebied. Daarmee wordt het beleid geïntegreerd met andere opgaven in het landelijk gebied. We verwachten een meer fundamentele borging van de realisatie van de doelen.