Programma 3. Bodem, water en milieu

3.3.3

Zorg dragen voor voldoende grondwater voor de functies openbare drinkwatervoorziening, menselijke consumptie, natuur en landbouw

Beschikbaarheid drinkwaterbronnen
Vewin (Vereniging van Waterbedrijven) en de afzonderlijke drinkwaterbedrijven waarschuwden in het najaar van 2022 landelijk voor een dreigend tekort aan drinkwater op de langere termijn. Het dreigende tekort zit hem grotendeels in de voorziene omvang van de woningbouwontwikkeling, in combinatie met de lange doorlooptijd van verschillende vergunningsprocedures voor nieuwe of uitbreiding van bestaande vergunningen. Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf in onze provincie, waarschuwt specifiek dat in de steden Utrecht en Amersfoort zonder extra maatregelen tekorten op zullen treden Dat komt omdat daar veel nieuwe woningen worden gebouwd die nog op het drinkwaternet moeten worden aangesloten. Een nieuwe winning bij Schalkwijk en het uitbreiden van de winning Eemdijk (of een gelijkwaardig alternatief) zijn in voorbereiding. Daarmee wordt de totale vergunningscapaciteit vergroot en kunnen die twee steden van drinkwater worden voorzien. Vitens is bij deze locaties gestart met de voorbereidende onderzoeken die nodig zijn voor het aanvragen van een vergunning. Daarnaast is in 2022 via een quickscan onderzocht of bestaande vergunde winlocaties iets vergroot kunnen worden om op korte termijn wat extra capaciteit te realiseren. In 2023 wordt het resultaat van deze quickscan nader uitgewerkt. Meer informatie staat in het Memorandum Beschikbaarheid drinkwaterbronnen provincie Utrecht, 28-09-2022.

Aanpak verdrogingsbestrijding provincie Utrecht
In 2020 is de aanpak van verdrogingsbestrijding in natuurgebieden geëvalueerd. Naar aanleiding daarvan werd, in samenwerking met diverse betrokken gebiedspartners, een advies opgesteld voor een plan van aanpak voor de verdere verbetering van de waterhuishouding in natuurgebieden. Belangrijke aandachtspunten daarin zijn onder andere een integrale, gebiedsgerichte aanpak en integratie met bestaande structuren. Op basis van dit advies is de notitie Vervolgaanpak verdroging NNN 2022-2027 opgesteld (Statenbrief Vervolgaanpak verdroging NNN 2022-2027, 13-09-2022). Voor de uitvoering hiervan is aangehaakt bij de Natuurdoelanalyse (NDA) voor de verdrogingsgevoelige Natura 2000-gebieden, de Blauwe Agenda Utrechtse Heuvelrug en het Utrechts Programma Landelijk gebied (UPLG).

We werken samen met Vitens aan de uitvoering van de lange termijn-strategie, waaronder het vaststellen of uitbreiding van bestaande winvergunningen mogelijk is.

Vaststellen vervolgaanpak Blauwe Agenda Utrechtse Heuvelrug

Statenbrief: Ambitiedocument Blauwe Agenda Utrechtse Heuvelrug, 05-07-2022, PS2022RGW78

De vervolgaanpak is nog niet definitief. De kerngroep scherpt de aanpak aan naar aanleiding van de kamerbrief ‘Water en Bodem sturend’, 25 november 2022.

Opstellen plan van aanpak Waterbesparing

Het plan van aanpak is nog niet gereed. Het plan scherpen we aan naar aanleiding van de kamerbrief ‘Water en Bodem sturend’, 25 november 2022.

Inventarisatie waterbesparende maatregelen binnen de industriële onttrekkingen