Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.2

De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker

Met het vaststellen van het Beleidskader ‘Sport en Bewegen geeft nieuwe energie’ is richting gegeven aan onze positie en rol voor de sport als beleidsdoel. Met 56 partners is 17 februari 2022 het Provinciaal Sportakkoord Utrecht ondertekend; alle gemeenten, sportbonden, maatschappelijke organisaties en kennis- en onderwijsinstellingen. In samenwerking met de provinciale programma’s Energietransitie en Klimaatadaptatie is het thema duurzaamheid verder uitgewerkt. We zetten een Utrechtse plus op de landelijke tool Sport NL Groen door gratis begeleiding voor verenigingen aan te bieden. Een externe adviseur maakt een vertaalslag van ambitie tot aan realisatie van duurzaamheidsmaatregelen samen met de vereniging. Samen met het Innovatieprogramma Gezonde Leefomgeving is gestart met drie fieldlabs ‘sport & bewegen’. Daarbij zoeken we op vernieuwende wijze naar maatregelen die leiden tot meer sport en bewegen.

Verder is door het Mulier Instituut onderzoek uitgevoerd naar de spreiding van regionale sportaccommodaties. De uitkomsten worden binnenkort gepresenteerd aan gemeenten. We zijn gestart met het project Vuist tegen discriminatie, waarbij we samen met het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij, haar netwerkpartners en 30 sportclubs uit de provincie een vuist tegen discriminatie gaan maken. In het project wordt ingezet op scholing (workshops) van ruim negentig trainers, communicatie en het stimuleren van nieuwe ontmoetingen.

Het provinciaal Sportakkoord Utrecht is afgesloten met gemeenten en andere stakeholders

Er zijn Fieldlabs opgestart die een beweegvriendelijk omgeving (in de wijk, een open sportpark, of een sportieve route) stimuleren

Samen met onze partners geven we inzicht in de (spreiding) van) regionale sportaccommodaties in de provincie

Het Mulier Instituut (sportonderzoeksinstituut) heeft dit onderzoek uitgevoerd. Begin 2023 wordt het gepresenteerd aan gemeenten.

We ondersteunen gemeenten en/of sportverenigingen om te verduurzamen en klimaatbestendig te worden

We zetten een Utrechtse plus op de landelijke tool Sport NL Groen. De afspraak is om minimaal 40 sportverenigingen te ondersteunen bij de verduurzaming. Dit traject is in 2022 van start gegaan maar loopt door in 2023.