Programma 4. Energietransitie

4.4.1

De provincie Utrecht is een aansprekender voorbeeld van energieneutrale bedrijfsvoering en inkoop

Toelichting op meerjarendoel

De provincie wil het goede voorbeeld geven door haar vastgoed en de bedrijfsvoering te verduurzamen. De planvorming en uitvoering maakt onderdeel uit van programma 10. Vanuit het programma energietransitie dragen we hieraan bij.

In 2022 zijn zonnepanelen geplaatst op een deel van het vastgoed, is een start gemaakt met verduurzaming van de verlichting en klimaatbeheersing en is de temperatuur in onze gebouwen verlaagd naar 19 graden. Een uitvoeringsplan CO2-routekaart is in ontwikkeling.

Er zijn zonnepanelen geplaatst op de daken van het Huis van de Provincie, Steunpunt De Meern en de botenloods in Baarn.

In 2022 is er een markt-uitvraag geweest voor het leveren en installeren van zonnepanelen op 3 provinciale panden. Op de panden in de Meern en Baarn zijn zonnepanelen geplaatst. Er zijn geen inschrijvingen binnengekomen op de aanbesteding voor het Huis voor de Provincie door de combinatie van de complexe bouwtechnische situatie, de eisen die we stelden aan duurzaamheid, circulariteit en sociale rechtvaardigheid en het feit dat de opdrachten voor aanbieders voor het oprapen liggen. Onderzocht wordt of er mogelijkheden zijn om de bouwtechnische beperking te ondervangen en of duurzaamheidseisen anders geformuleerd moeten worden om een nieuwe aanbesteding in 2023 mogelijk te maken.

De verlichting in het Huis van de Provincie is vervangen door led-verlichting.

Er is gekozen voor een integrale aanpak van verduurzaming van verlichting en klimaatbeheersing. Op de verdiepingen 2 tot en met 6 is deze verduurzaming in 2022 uitgevoerd. In het tweede kwartaal van 2023 is het dit voor het hele pand afgerond.

Een integraal plan voor verduurzaming van provinciaal vastgoed en bedrijfsvoering is vastgesteld in lijn met de doelen voor energie-neutraal vastgoed (2035) en een energie-neutrale organisatie (2040).

In 2021 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de CO2-uitstoot van de provincie Utrecht als organisatie (de CO2-voetafdruk) en is dit vertaald naar een CO2-routekaart. In 2022 is een start gemaakt met een uitvoeringsplan voor de gebouwen waarin per jaar wordt aangegeven wat we gaan doen.