Programma 4. Energietransitie

4.1.3

Er komt meer ondersteuning bij energiebesparing voor maatschappelijke organisaties

Toelichting op meerjarendoel

In 2021 hebben we met € 2 miljoen subsidie van het Rijk het Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed (OMV) opgezet. Doelgroepen zijn scholen, culturele instellingen, zorginstellingen met minder dan 10 gebouwen, gebouwen van gemeenten met minder dan 25.000 inwoners, en dorps- en buurthuizen. Deelnemers krijgen advies op basis van een energiescan en worden begeleid bij de aanbesteding en financiering van energiemaatregelen. In 2022 is de uitvoering met ruim 80 deelnemende vestigingen goed op gang gekomen. Eind 2022 hebben we een aanvullende subsidie van € 1,3 miljoen ontvangen voor uitbreiding van het OMV met religieuze gebouwen, scoutinggebouwen, speeltuinen en gebouwen van gemeenten tot 50.000 inwoners.

De Green Deal Duurzame Zorg richt zich op zorginstellingen die minimaal 10 gebouwen in bezit hebben en is daarmee complementair aan het OMV. Onze Green Deal is in Nederland de enige met provinciale dekking. Eind 2022 staat de teller op 178 deelnemende vestigingen waarvan een groot deel het certificaat zilver van de Milieuthermometer Zorg heeft behaald. Bij brons wordt voldaan aan de energiewet- en regelgeving. De aanpak is gericht op brede verduurzaming en gaat naast energie ook over circulariteit, duurzame mobiliteit en duurzaam inkopen.

Ook voor cultuurpanden (poppodia, theaters, musea) is een aanpak ontwikkeld waarbij naast energie (via het OMV) ook bredere verduurzaming meegenomen wordt. Hier doen 35 culturele organisaties aan mee. In samenwerking met NOC NSF en Stichting Sportservice Utrecht is een plan van aanpak ontwikkeld voor verduurzaming van sportlocaties (zie meerjarendoel 3.4.2).

100 maatschappelijke organisaties (in totaal 200 vestigingen) worden begeleid bij verduurzaming van hun vastgoed.

De opgedane kennis vanuit de verschillende aanpakken is met gemeenten gedeeld via het Utrechts Kennisnetwerk Energiebesparing bij bedrijven en maatschappelijke organisaties.