Programma 4. Energietransitie

4.3.2

Innovaties leveren een grotere bijdrage aan duurzame energievoorziening

Toelichting op meerjarendoel

In 2022 hebben we binnen de pijler innovatie prioriteit gegeven aan slimme oplossingen om netcongestie te verminderen en de renovatieopgave te versnellen.

In de regio zijn veel bedrijven en kennisinstellingen die slimme oplossingen hebben voor netcongestie. We hebben deze partijen samengebracht en ondersteund bij het ontwikkelen van projecten. Met netbeheerder Stedin hebben we gewerkt aan een aanpak om in een aantal proeftuinen te gaan experimenteren met slimme oplossingen. Ook zijn de voorbereidingen gestart om met de Topsector energie een Nationaal Groeifondsaanvraag in te dienen voor slimme geïntegreerde energiesystemen (‘Energy hubs’). We hebben subsidie verleend voor het haalbaarheidsonderzoek naar een E-hub op Lage Weide en voor het pilotproject ‘Predictive Maintanance’. De Utrechtse bedrijven WithTheGrid en Iwell ontwikkelen in dit project samen een dynamisch beheers- en onderhoudsmodel voor batterijsystemen waardoor batterijen langer mee kunnen gaan.

We zijn partner in de Nationaal Groeifondsaanvraag ‘Toekomstbestendige Leefomgeving’. In dit programma werkt een groot landelijk consortium samen aan innovatie in de infra- en bouwsector, waaronder renovatie. De focus ligt daarbij op circulariteit, biobased, digitalisering, industrialisatie en de beschikbaarheid van voldoende technisch personeel. Begin 2023 is bekend geworden dat de aanvraag is gehonoreerd.

Uit gesprekken met initiatiefnemers is gebleken dat het uitwerken van een waterstofproject complex en tijdrovend is. Welke mogelijkheden er zijn, en hoe het verdienmodel eruitziet, is maatwerk. Om agrariërs en energiecoöperaties te helpen bij het verkennen van de mogelijkheden is een overzicht opgesteld met kansen en een stappenplan. Ook hebben we de subsidiemogelijkheden voor innovatieve pilots verruimd.

In lijn met het initiatiefvoorstel van de VVD-fractie hebben we onderzocht hoe de provincie met inzet van extra financieel instrumentarium de energietransitie kan versnellen. Begin 2023 wordt dit onderzoek opgeleverd.

In de memo ‘Update pijler innovatie programma energietransitie’ van 10 oktober 2022 is een uitgebreidere toelichting gegeven op de ontwikkelingen en resultaten van de pijler innovatie.

Er worden vier schaalbare energie-innovaties getest binnen de provinciegrenzen.

Er worden drie haalbaarheidsstudies voor energietransitie-innovaties uitgevoerd.

Drie kansrijke initiatieven zijn begeleid naar financiering, zoals het Groeifonds, NWO of RVO.

Er is een innovatiegericht inkooptraject gestart waarin enkele uitdagingen uit de energietransitie, zoals  energieopwekking in combinatie met opslag bij infrastructuur of circulair renoveren, centraal staan.

Eind 2022 werd duidelijk dat er in de Nationaal Groeifondsaanvraag ‘Toekomstbestendige Leefomgeving’ geen ruimte was voor een innovatiegericht inkooptraject. Hoewel zo’n traject nog steeds als interessant instrument wordt gezien om innovaties aan te jagen, zijn er vanwege de hoge kosten en benodigde uitvoeringscapaciteit, geen concrete plannen om op korte termijn een traject op te starten.

We ondersteunen minimaal één initiatief waarin publieke en private partijen gezamenlijk onderzoek doen naar een onderwerp (bijvoorbeeld bi-directioneel laden) dat relevant is voor de energietransitie in de provincie Utrecht. Het betreft met nationale of Europese middelen gefinancierde onderzoeksprojecten.