Programma 4. Energietransitie

4.2.3

Meer inwoners doen mee en participeren in de energietransitie

Toelichting op meerjarendoel

Vanuit ons streven naar minimaal 50% lokaal eigendom hebben we gemeenten en initiatieven geholpen om participatie van inwoners bij energieprojecten mogelijk te maken. In samenwerking met de Natuur en Milieufederatie Utrecht en koepelcoöperatie Energie van Utrecht is ondersteuning aangeboden aan energiecoöperaties en andere bewonersinitiatieven. Hier is veel gebruik van gemaakt door de lokale energie-initiatieven waarmee ongeveer 50 kleinschalige projecten (vooral zon-op-dak) en vijf grootschalige projecten (vooral zonnevelden) voorbereid en uitgevoerd zijn. Het betrekken van inwoners met een laag inkomen is hierbij nog wel een aandachtspunt. Daarnaast hebben we gemeenten ondersteuning geboden bij participatietrajecten met een kennissessie over lokaal eigendom, subsidies en de inzet van visualisatietools en experts.

Energiecoöperaties en andere bewonersinitiatieven zijn ondersteund bij de initiatieffase, bij het professionaliseren en bij het opzetten van participatietrajecten met bewoners.

Energiecoöperaties realiseren mede dankzij provinciale ondersteuning veertig kleinschalige energieprojecten zoals zon op dak en vijf grootschalige energieprojecten, waarbij bij minimaal de helft sprake is van een inclusieve aanpak.

Er zijn een aantal modellen uitgewerkt voor coöperatieve projecten waarbij mensen met een laag inkomen participeren en deze zijn gebundeld in één of meerdere handreikingen.

Energie van Utrecht heeft hiervoor in 2022 in opdracht van de provincie een rapport opgesteld met een aantal modellen. Deze zijn echter nog onvoldoende uitgewerkt om tot realisatie te kunnen komen. In 2023 wordt hier verder aan gewerkt.

Gemeenten zijn via onze inzet van visualisatietools, experts en middelen geholpen bij het vormgeven van participatieprocessen in zoekgebieden voor grootschalige energieopwekking.