Programma 4. Energietransitie

4.2.5

Er zijn meer publieke laadpunten voor elektrisch vervoer

Toelichting op meerjarendoel

Om elektrische personenmobiliteit mogelijk te maken moet er voldoende publiek toegankelijke laadinfrastructuur zijn voor inwoners die niet op eigen terrein of op hun werk kunnen laden. De provincies Utrecht, Noord Holland en Flevoland werken samen in het ondersteunen van gemeenten bij het uitrollen vaan laadinfrastructuur. De ondersteuning is in 2022 uitgebreid. Het proces voor het plaatsen van laadpalen is verder vereenvoudigd en verkort. Het aantal (semi) publieke laadpunten is in 2022 met 3777 gegroeid tot 13.032 laadpunten. Dit is wederom een versnelling van de groei van het aantal laadpunten. In 2021 werden 2100 extra laadpunten gerealiseerd. De groei van het aantal laadpunten blijft in lijn met de groei van het aantal elektrische voertuigen. In absolute aantallen groeit het aantal elektrische voertuigen minder snel dan verwacht.

In het Regionaal MobiliteitsPlan (RMP) is een plan opgenomen om de ingroei van elektrisch personenvervoer te stimuleren waarbij gekozen wordt voor een inclusieve insteek door het breder beschikbaar maken van elektrische deelauto’s. Tien gemeenten hebben aangegeven dat ze dit samen met de provincie verder willen ontwikkelen. Ook is een plan van aanpak gemaakt voor de ontwikkeling van laadinfrastructuur voor logistiek en goederenvervoer. Acht bedrijventerreinen zijn benaderd met een aanbod voor ondersteuning.

We zijn betrokken bij onderzoeken naar de toepassing en opschaling van bi-directioneel laden. Er komt steeds meer onderbouwing voor de waarde van bi-directioneel laden voor de stabiliteit van het energienetwerk. Daarom stimuleren we gemeenten om deze technologie ook mee te nemen in hun laadvisie. Het aantal bi-directionele laadpunten is gegroeid naar circa 2.350. Nieuwe laadpalen die worden geplaatst zijn meestal bi-directioneel ready. Het aantal auto’s dat gebruik kan maken van bi-directioneel laden is in 2022 nog aanzienlijk kleiner dan het aantal geschikte laadpunten.

Het aantal (semi) publieke laadpunten voor elektrisch vervoer in de provincie Utrecht is gegroeid van 9.600 (streefwaarde 2021) naar 12.600.

Het aantal bi-directionele laadpunten in de provincie Utrecht is gegroeid naar 2000.

Extra maatregelen voor versnelling van de transitie naar elektrisch personenvervoer zijn onderdeel van het Regionaal Mobiliteitsplan.