Programma 4. Energietransitie

4.3.1

Wet- en regelgeving zijn beter afgestemd op energietransitie (lobby)

Toelichting op meerjarendoel

In 2022 zijn concrete stappen gezet in het realiseren van de geprioriteerde lobbydoelen. Mede door onze inspanningen maakte het kabinet eind 2022 bekend dat zij het voornemen heeft een wetsvoorstel uit te werken dat gebouwgebonden financiering mogelijk maakt (zie ook 4.3.3). Voor de (financiering van de) warmtetransitie zijn in het coalitieakkoord middelen opgenomen voor de bekostiging van isolatie via een nationaal isolatieprogramma en voor (hybride) warmtepompen. Ook komt er financiering beschikbaar voor onrendabele toppen van warmtenetten en heeft het kabinet besloten dat warmtenetten in publieke handen moeten komen. Voor het stimuleren van zon-op-dak is onder andere een oproep gedaan aan het rijk om de stichting Schooldakrevolutie te blijven ondersteunen.

De provincies hebben in IPO-verband afspraken gemaakt met het nieuwe kabinet om belemmeringen voor het nakomen van de afspraken uit het klimaatakkoord weg te nemen. Er zijn onder andere middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van provincies en gemeenten voor de periode 2023-2030. Hiermee is een belangrijke belemmering weggenomen.

Er zijn concrete stappen gezet in het realiseren van de lobbydoelen die voor 2022 geprioriteerd zijn.

Samen met andere provincies zijn in IPO-verband lobbyactiviteiten uitgevoerd en zijn afspraken gemaakt met een nieuw kabinet om belemmeringen voor het nakomen van de afspraken uit het klimaatakkoord weg te nemen.