Programma 4. Energietransitie

4.4.2

De provincie Utrecht benut haar eigen mogelijkheden voor een duurzame energieopwekking beter

Toelichting op meerjarendoel

We beschikken over infrastructuur en gerelateerde assets die gebruikt kunnen worden om duurzame energie op te wekken, bijvoorbeeld door zonnepanelen aan te brengen of warmte te winnen. In het ontwerp van nieuwe assets en bij de reconstructie van bestaande assets kijken we naar mogelijkheden om energie op te wekken. In 2022 zijn in het ontwerp van de nieuwe tramhaltes zonnepanelen geïntegreerd, is het ontwerp van de partkeergarage in Breukelen energieneutraal gemaakt door zonnepanelen toe te voegen en is de voorbereiding voor de aanbesteding van solar carports afgerond. Ook is er een begin gemaakt met onderzoek naar mogelijkheden om de elektriciteitsinfrastructuur van het OV-net te gebruiken om gevolgen van netcongestie te verminderen.

Als pilot wordt op één van de provinciale carpoolplaatsen een solar carport met laadinfrastructuur gerealiseerd.

Er is gekozen om de pilotfase over te slaan en niet één, maar alle potentieel geschikte carpoolplaatsen te voorzien van solar carports en laadinfrastructuur. De aanbesteding is in 2022 voorbereid en in januari 2023 gepubliceerd.

Er is een besluit genomen over duurzame energieopwekking bij het project N233.

De onderzoeken naar de mogelijkheden voor warmte uit asfalt en zonnepanelen op geluidsschermen en -wallen worden begin 2023 afgerond. Op basis hiervan zullen we een besluit nemen over het toepassen van deze technieken bij de N233.