Programma 4. Energietransitie

4.2.4

Het aandeel duurzame warmtebronnen voor de verwarming van gebouwen is groter

Toelichting op meerjarendoel

Ter verduurzaming van de warmtevraag van de gebouwde omgeving onderzoeken we de mogelijkheden van hernieuwbare warmtebronnen. De nadruk ligt hierbij op de grootschalige winning van thermische energie uit de (diepe) bodem, water en buitenlucht.

In 2022 hebben we geholpen bij het zoeken naar geschikte locaties voor geothemie binnen de drie zoekgebieden Amstelland, Zeist en Veenendaal. Voor de onderzoeksboring ten noorden van Abcoude in de regio Amstelland zijn de vergunningen aangevraagd. Er is echter nog geen zicht op een commerciële boring. Het consortium Warmtebron Utrecht heeft besloten om een nieuw traject te starten om de haalbaarheid van geothermie voor het warmtenet van Utrecht en Nieuwegein te bepalen.

In de regio Eemland zijn enkele studies gestart naar de mogelijkheden van aquathermie met de Eem, Eemmeer en Heiligenbergerbeek als belangrijkste bronnen. Samen met Eneco en de gemeenten Nieuwegein en Utrecht zijn de mogelijkheden onderzocht van de drinkwaterleiding van de Watertransportmaatschappij Rijn-Kennemerland (WRK) als hernieuwbare warmtebron. Vooralsnog is de nieuwbouwlocatie Leidsche Rijn naar voren gekomen als de meest logische keuze voor deze toepassing. Verder is gestart met de bouw van een grootschalige warmtepomp voor het onttrekken van thermische energie aan gezuiverd afvalwater bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie Utrecht Overvecht. Dit voorbeeld krijgt mogelijk navolging op enkele andere locaties, zoals Amersfoort, Nieuwegein, Driebergen, Woerden en De Bilt.

Er is een actueel overzicht van beschikbare warmtebronnen in de provincie Utrecht gekoppeld aan de warmtevraag met kansenkaarten (in GIS).

Warmte-atlas (arcgis.com) .

Er zijn technische haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd van specifieke duurzame warmteoplossingen voor het verduurzamen van de bestaande warmtenetwerken.

Lopende en nieuwe projecten voor duurzame warmtewinning, waaronder aardwarmteprojecten, zijn ondersteund.

Er is een plan van aanpak implementatie nieuwe warmtewet gereed en in uitvoering (afhankelijk van moment waarop de nieuwe wet in werking treedt).

De ministerraad besloot in oktober 2022 dat de nieuwe warmtewet zal uitgaan van een publiek meerderheidsaandeel in warmtenetten. Een advies vanuit het ministerie van EZK over hoe dit te realiseren, volgt in het voorjaar van 2023. De beoogde ingangsdatum van de wet is medio 2024. Vooruitlopend hierop zijn we gesprekken met gemeenten gestart om te verkennen welke rol de provincie hierin kan spelen. Warmtenetten zijn ook een belangrijk thema in het onderzoek naar financiële instrumenten om de energietransitie te versnellen (initiatiefvoorstel). De uitkomst hiervan wordt meegenomen in de nadere uitwerking van de provinciale rol bij warmtenetten.