Programma 4. Energietransitie

4.2.1

Meer zonnepanelen op daken

Toelichting op meerjarendoel

In 2022 zijn de meerjarige ondersteuningsacties om zorginstellingen, scholen en bedrijven te ondersteunen met zon-op-dak afgerond. Hiermee is ruim 25 megawatt aan zon-op-dak gerealiseerd bij de doelgroepen. Daarnaast hebben we de RES regio’s ondersteund met het opstellen van zon-op-dak strategieën. Tenslotte is de subsidieregeling (UsET) aangepast, zodat naast haalbaarheidsstudies ook subsidies verleend kunnen worden voor dakversterking, asbest eraf – zon erop, maatregelen voor netcongestie en solar carports. Hiermee willen we belangrijke knelpunten voor zon-op-dak oplossen.

In de drie RES-regio’s is een gezamenlijke aanpak zon-op-dak ontwikkeld en gestart met de uitvoering.

NP RES heeft gesteld dat elke gemeente, individueel of in regionaal verband, een plan van aanpak voor zon-op-dak moet maken. RES U16 is bezig met een regionaal plan van aanpak. Gemeenten dragen zorg voor de uitvoering. In de andere regio’s pakken gemeenten dit zelf op, deze ondersteunen we met kennisdeling.

Via de (digitale) zonnekaart kunnen alle dakeigenaren in de provincie Utrecht een eerste inzicht krijgen in de potentie van zonnepanelen op hun dak.

De kaart is hier te vinden.

150 dakeigenaren met een dak groter dan 100 m2 kunnen een advies op maat krijgen voor zonnepanelen.

Door de afgekondigde netcongestie is het niet meer mogelijk grote zon-op-dak projecten aan te sluiten. Daarom is besloten om individuele maatwerkadviezen voor grote zon-op-dak projecten niet actief en niet gratis aan te bieden. In plaats daarvan zijn we diverse onderzoeken gestart naar wat er nog wel mogelijk is voor zon-op-dak, ondanks de netcongestie. Via de subsidieregeling (UsET), kunnen bedrijven in collectief verband nog wel een subsidie aanvragen om een gedeelte van de kosten voor maatwerkadviezen te dekken.

In minimaal vijf gemeenten zijn er collectieve zon-op-dak trajecten gestart op bedrijventerreinen.

Door knelpunten op het gebied van netcongestie is er vertraging ontstaan en zijn extra maatregelen nodig om projecten van de grond te krijgen. Door aanpassing van de subsidieregeling (UsET) kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de onrendabele top die hierdoor ontstaat.

Er zijn minimaal twee haalbaarheidsstudies gestart naar een innovatieve combinatie van opwek en opslag op lokaal / bedrijfsniveau in het landelijk gebied.