Programma 4. Energietransitie

4.3.3

De energietransitie is beter betaalbaar voor iedereen (passende financiële instrumenten)

Toelichting op meerjarendoel

Niet iedereen heeft toegang tot financiering voor de verduurzaming van zijn huis of de mogelijkheid om financieel deel te nemen in duurzame energieopwekking. Daarbij hebben steeds meer mensen moeite om hun energierekening te betalen door de hoge kosten van gas en elektriciteit. Gemeenten kregen van het Rijk een specifieke uitkering om met name kleinere energiemaatregelen te treffen bij huishoudens met energiearmoede. Dit vroeg veel inzet van de gemeenten. Vanuit de aanpak Inclusieve Energietransitie (AIE) hebben we gemeenten op diverse manieren ondersteund en het ontwikkel- en financieringsnetwerk verder versterkt. Projecten die zijn ondersteund vanuit de AIE dragen ook bij aan de beleidsdoelen 4.1 (besparen) en 4.2 (hernieuwbare opwek).

We hebben actief kennis uit de door ons ondersteunde projecten gedeeld, zoals het project Energie in Smitsveen in de gemeente Soest. Negen gemeenten hebben deelgenomen aan een leerkring om te komen tot een programmatische aanpak van energiearmoede. We hebben een aanpak ontwikkeld voor de inzet van isolatievouchers voor particuliere woningeigenaren met een smalle beurs. In 2022 zijn in totaal 1860 isolatievouchers verstrekt aan 13 gemeenten. De gemeenten Amersfoort, Utrecht, Woerden en Leusden zijn in 2022 gestart met de uitvoering. De overige 9 gemeenten starten in 2023. Ten slotte hebben we ondersteuning geboden bij het opzetten van Fixteams: vakmensen die een huur- of koopwoning grondig kier- en tochtvrij maken en de installaties beter inregelen.

Verdere versterking van het ontwikkel- en financieringsnetwerk voor collectieve en inclusieve energietransitie-aanpak, waardoor meer financieringsoplossingen kunnen worden aangeboden, bijvoorbeeld via de ROM Utrecht Region en het Energiefonds Utrecht.

Doorontwikkeling van de mogelijkheden van gebouw-gebonden bekostiging van verduurzaming binnen de provincie en ondersteuning van minimaal 2 gemeenten hierin.

Na een door ons geïnitieerde gezamenlijke oproep heeft het kabinet het voornemen uitgesproken (kamerbrief) een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten. Dit is noodzakelijk voor de doorontwikkeling. Het streven is de wetswijziging in 2025 in werking te laten treden. We blijven ons inzetten voor een snellere oplossing.