Programma 4. Energietransitie

4.1.2

Toezicht op de verplichte energiemaatregelen voor bedrijven wordt beter uitgevoerd

Toelichting op meerjarendoel

In 2022 hebben de omgevingsdiensten ODRU en RUD ruim 350 energiecontroles uitgevoerd in opdracht van gemeenten en provincie. Om ervoor te zorgen dat in 2030 alle bedrijven voldoen aan de energiebesparingsplicht is opschaling van energiecontroles noodzakelijk. Onderzoek heeft uitgewezen dat een intensieve stimuleringsaanpak met bindende afspraken tussen provincie, gemeenten en omgevingsdiensten daarbij kan helpen. In 2023 wordt hier verder invulling aan gegeven.

We hebben de mogelijkheden voor ondersteuning van collectieve projecten die gericht zijn op energiebesparing en gebouwgebonden opwekking van duurzame energie beter onder de aandacht gebracht. Dit heeft geleid tot subsidieaanvragen voor projecten in gemeenten Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Vijfheerenlanden en de Ronde Venen, en een aanvraag van omgevingsdienst RUD. In de regio Foodvalley is een start gemaakt met een regionale aanpak verduurzaming bedrijventerreinen (pilot landelijk Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen). Verder is een inventarisatie gemaakt van de grootste aardgasverbruikers in de provincie (cluster 6 aanpak) en worden hun  verduurzamingsplannen in kaart gebracht in verband met de netcongestieproblematiek.

Voor financiering van verduurzamingsmaatregelen kunnen bedrijven en maatschappelijke organisaties gebruik maken van het Energiefonds Utrecht (SETU). In 2022 is SETU geëvalueerd en is de strategie aangescherpt. Gezien de veranderende marktomstandigheden is de focus verlegd naar energiebesparing in de gebouwde omgeving en wordt de samenwerking met lokale en regionale (ontzorgings)programma’s versterkt.

125 uitgevoerde energiecontroles door de omgevingsdiensten ODRU en RUD.

De mogelijkheden om het aantal energiecontroles verder op te schalen na 2024 zijn in kaart gebracht. Verdere opschaling van het aantal uitgevoerde energiecontroles kan veel extra energiebesparing opleveren.

Er is een netwerk opgebouwd met de grote industriële energiegebruikers waarin de koplopers hun kennis delen en anderen stimuleren hun voorbeeld te volgen.

Vanuit de Cluster 6 aanpak worden begin 2023 de grootste energieverbruikers benaderd. Daarbij wordt ook de behoefte aan een netwerk gepeild.

Vijf verduurzamingsprojecten van gemeenten, omgevingsdiensten en bedrijvencollectieven worden door de provincie ondersteund.