Programma 4. Energietransitie

4.1.1

De ondersteuning van inwoners voor energiebesparing is beter (door o.a. gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren)

Toelichting op meerjarendoel

Door de extreem hoge prijzen voor gas en elektriciteit is energiearmoede hoog op de agenda gekomen. Dit vroeg om veel inzet van gemeenten. Onder 4.3.3. Aanpak Inclusieve Energietransitie lichten we een aantal projecten toe waarmee we gemeenten ondersteund hebben, waaronder de inzet van isolatievouchers voor woningeigenaren met een smalle beurs. Zes gemeenten die subsidie hebben gehad voor isolatievouchers zijn gekoppeld hieraan aan de slag gegaan met een pre-soortenmanagementplan (SMP).

Daarnaast zijn gemeenten, samen met energiecoöperaties en energie-ambassadeurs, op allerlei manieren actief geweest om individuele inwoners in de breedte te stimuleren om te verduurzamen. Hieraan hebben we op diverse manieren bijgedragen. Zo hebben we digitale energieloketten, informatiebijeenkomsten voor gemeenten en bewonersinitiatieven en training aan energie-ambassadeurs gesubsidieerd.

We hebben ons ook ingezet voor specifieke doelgroepen, zoals grote en kleine verenigingen van eigenaren (VvE). Via de DVvE (de organisatie die met Europese en provinciale steun is opgezet) werden 44 grote VvE’s met gezamenlijk ruim 2000 appartementen geholpen bij het in beeld brengen van verduurzamingsopties en de uitvoering daarvan. Verder is onze subsidieregeling (UsET) aangepast, zodat we ook kleine VvE’s kunnen ondersteunen die willen verduurzamen. De eerste aanvraag voor ondersteuning is ingediend.

De hoge gasprijs en de aankondiging van het kabinet dat een hybride warmtepomp vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel verplicht is, heeft tot een grote toename van het gebruik van hybride warmtepompen geleid. We hebben daarom geen prioriteit gegeven aan verdere stimulering hiervan.

Binnen de warmtetransitie is energiebesparing een belangrijke stap om te komen tot het uitbannen van aardgas. In het Klimaatakkoord is tevens een wijkgerichte aanpak afgesproken, om zo per gebied de warmteoplossing met de laagste maatschappelijke kosten te realiseren. Deze wijkgerichte aanpak is in 2022 nog onvoldoende van de grond gekomen. Om de voortgang te kunnen volgen, hebben we in samenspraak met de gemeenten besloten een nadere analyse van de Transitievisies Warmte te laten uitvoeren. Zo krijgen we meer zicht op wat ervoor nodig is om ook op dit spoor voldoende voortgang te boeken.

Er worden minimaal vijf subsidieaanvragen toegekend aan gemeenten voor het opstellen van een Soorten Management Plan, waardoor particuliere woningeigenaren (en ook andere vastgoedeigenaren) sneller en goedkoper met het isoleren van hun vastgoed kunnen starten.

Uit de verkenning naar de potentiële inzet van hybride warmtepompen binnen de provincie blijkt dat minimaal 50% van de woningen nu al geschikt is om hiervan te worden voorzien. Wel is er nog een aantal uitdagingen (onder andere onvoldoende aanbod). In 2022 maken we een plan hoe we de uitdagingen kunnen aanpakken en de inzet van hybride warmtepompen kunnen versnellen.

Gespikkeld bezit is de term voor eengezinswoningen die door een woningcorporatie zijn verkocht aan particulieren. Daardoor ontstaat in een blok met woningen een mix van huur- en koopwoningen. Als de woningcorporatie de woningen gaat verduurzamen, lijkt het logisch dat de particuliere woningeigenaren mee kunnen doen, maar dit is niet altijd het geval. Met onze stakeholders onderzoeken we de mogelijkheden om particulieren mee te laten doen en ondersteunen we hen met het delen van kennis, zoals een handboek, tools en financiering via minimaal drie projecten.

Als vervolg op pilots in Woerden en Zeist, hebben we een magazine uitgebracht met tips over hoe gemeenten en woningcorporaties het gelijktijdig verduurzamen van huur- en koopwoningen in dezelfde straat kunnen bevorderen. De beoogde financiële steun aan 3 projecten is niet gerealiseerd. We zijn wel in gesprek met woningcorporatie Portaal en Woongoed Zeist over mogelijke projecten. De gemeente Utrecht voert pilots uit. De lessen die hieruit volgen, gaan we breed verspreiden.

Voor versnelling van de energietransitie is het van belang dat er succesvolle collectieve aanpakken worden ontwikkeld voor zowel besparing als voor de transitie naar aardgasvrije woningen. Bij de bestaande collectieve aanpakken kan vaak nog niet de hele wijk meedoen in de verduurzamingsaanpak. De provincie ondersteunt projecten om zo versneld succesvolle collectieve aanpakken te ontwikkelen, en deze vervolgens op te schalen. Dit doen we door het bieden van financiering van project- en procesbegeleiding en onrendabele toppen, expertise en kennisdeling. Wij streven ernaar om minimaal vijf wijkaanpakken te ondersteunen in 2022.

Door het achterblijven van wijkgerichte aanpakken van gemeenten is op een andere manier ondersteuning geboden dan voorzien:

• We ondersteunden 5 gemeenten in de gezamenlijke ontwikkeling van een gebiedsgerichte ontzorgingsaanpak.
  • De NMU verzorgde met provinciale subsidie een opleiding voor 12 coöperatieve warmteprojectleiders, zodat zij in eigen buurt kunnen werken aan een warmteproject.
  • De gemeenten Montfoort en Lopik ontvingen van ons een bijdrage om alsnog een Transitievisie Warmte op te stellen.
  • We lieten per wijk de bewonersprofielen in kaart brengen zodat hier de aanpak op kan worden afgestemd.
  • We zijn betrokken bij de wijkgerichte aanpak in Leusden en De Bilt die met subsidie vanuit het Rijk (Proeftuin Aardgasvrije Wijken) wordt uitgevoerd.

Voor ondersteuning van grote VvE’s (> acht appartementen) is een uitvoeringsorganisatie opgezet onder de ROM Utrecht Region. De provincie heeft hiervoor in 2020 een garantstelling verleend. Kleine VvE’s kunnen hiervan geen gebruik maken. Voor 2022 maken we samen met de relevante stakeholders een plan voor ondersteuning van kleine VvE’s.