Programma 9. Bestuur

9.5.3

De relatie met de Europese Unie draagt meer bij aan de realisatie van provinciale beleidsdoelstellingen

Toelichting meerjarendoel:
Om de Utrechtse belangen op de prioritaire dossiers te behartigen, waren we ook in 2022 actief om de Europese actualiteiten in kaart te brengen en hierover te rapporteren (signaleringen). Dit deden we zodat de organisatie goed op de hoogte is van (beleids-)ontwikkelingen en mogelijkheden voor beïnvloeding in Brussel.

Dit heeft geresulteerd in ongeveer45 signaleringen, 3 position papers, 3 consultaties en 11 BNC-fiches (beoordeling nieuwe commissievoorstellen). In het voorjaar hebben we als GS ook een werkbezoek gebracht aan Brussel. Het doel daarvan was nader kennis te maken met vertegenwoordigers bij de Europese instellingen en het Rijk en Utrechtse standpunten onder de aandacht te brengen. Ook zijn we in 2022 gestart met de organisatie van een EU-leergang voor regionale publieke partners zoals gemeenten en waterschappen. We hebben op basis van het werkprogramma van de Europese Commissie concrete aanknopingspunten voor 2023 geïnventariseerd. Verder hebben we in 2022 lessen getrokken uit de evaluatie van de Europastrategie die we zullen meenemen bij de uitwerking van de nieuwe Europastrategie 2023-2026.

We hebben actief ingezet op het benutten van Europese financieringskansen, onder meer via de uitvoering van verkenningstrajecten en adviesgesprekken. In 2022 waren we betrokken bij de uitvoering van negen Europees gefinancierde projecten. Daarnaast zijn in 2022 vier projecten aangevraagd en goedgekeurd.

Organisatie van een internationale bijeenkomst op een van de prioritaire dossiers uit de Europastrategie 2020-2023.

Ontwikkeling en uitvoering van een EU-kennisprogramma voor medewerkers van de provincie Utrecht.

Uitwerking van de EU-kansenkaart in een operationeel actieplan per prioritaire opgave.

Organisatie van een voorlichtingsbijeenkomst over actuele Europese ontwikkelingen voor de regio.

Deelname aan Europese projecten (coördinator, aanvrager, (lead)partner, cofinanciering, Letter of support)