Programma 9. Bestuur

9.7.3

De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord

Toelichting meerjarendoel:
De provincie Utrecht coördineert haar inspanningen die bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen uit het Nationale Klimaatakkoord. Om versnelling te brengen in het tijdig bereiken van deze doelen, en om trends en ontwikkelingen beter te kunnen volgen, is in de begroting het doel opgenomen dat de transitie naar een klimaatneutrale samenleving beter gemonitord en verankerd wordt. Ten behoeve hiervan is een concernprogramma in het leven geroepen onder de naam Klimaat centraal. Het programma heeft naast deze coördinatie op provinciaal niveau tot doel aanvullende maatregelen op te stellen, en uit te laten voeren, die de uitstoot van broeikasgassen in de provincie effectief verminderen. De provincie houdt toezicht op de voortgang van haar inspanningen en die van partners met de nieuwe Klimaatmonitor provincie Utrecht.

In 2022 is een start gemaakt met het verankeren van klimaat(thema’s) in de begroting van de provincie en is het fundament gelegd voor een klimaatplan waarin aanvullende maatregelen per klimaattafel uit het Klimaatakkoord worden uitgewerkt. Daarnaast heeft de provincie door Klimaatverbond Nederland onderzoek laten doen naar het laten meewegen van maatschappelijke effecten ten gevolge van broeikasgasuitstoot. Dit moet leiden tot de inzet van eerlijke CO2-prijzen bij provinciale beleidsafwegingen en -keuzes. Om klimaat vast onderdeel te maken van de beleidsvelden en opgaven van de provincie wordt, samen met de interne organisatie, een gemeenschappelijke beeldtaal ontwikkeld en is het interne netwerk Duurzaam Doen opgezet. Voor de externe coördinatie is een participatietraject gestart met maatschappelijke organisaties, medeoverheden en het bedrijfsleven en organiseerde de provincie samen met het Planbureau voor de Leefomgeving in november een eerste expertsessie.

Wij coördineren onze inspanningen die bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen uit het Nationale Klimaatakkoord. In de begroting is het doel opgenomen dat de transitie naar een klimaatneutrale samenleving beter gemonitord en verankerd wordt. Hiermee willen we versnelling brengen in het tijdig bereiken van onze doelen en trends en ontwikkelingen beter volgen. Hiervoor is een concernprogramma in het leven geroepen onder de naam Klimaat centraal. Het programma heeft naast deze coördinatie op provinciaal niveau tot doel aanvullende maatregelen op te stellen en uit te laten voeren. Die maatregelen verminderen de uitstoot van broeikasgassen. We houden toezicht op de voortgang van onze inspanningen en die van partners met de nieuwe Klimaatmonitor provincie Utrecht.

In 2022 is een start gemaakt met het verankeren van klimaat(thema’s) in de begroting van de provincie en is het fundament gelegd voor een klimaatplan waarin aanvullende maatregelen per klimaattafel uit het Klimaatakkoord worden uitgewerkt. We volgen de uitvoering van acties die voortvloeien uit dit akkoord. In november is een overzicht in tabelvorm naar Provinciale Staten gestuurd met al onze maatregelen per klimaattafel/-sector.
Daarnaast heeft de provincie door Klimaatverbond Nederland onderzoek laten doen naar het laten meewegen van maatschappelijke effecten ten gevolge van broeikasgasuitstoot. Dit moet leiden tot de inzet van eerlijke CO2-prijzen bij provinciale beleidsafwegingen en -keuzes, zoals nu al het geval is in onze maatschappelijke kosten-batenanalyses. Om klimaat vast onderdeel te maken van de beleidsvelden en opgaven van de provincie wordt, samen met de interne organisatie, een gemeenschappelijke beeldtaal ontwikkeld en is het interne netwerk Duurzaam Doen opgezet. Voor de externe coördinatie is een participatietraject gestart met maatschappelijke organisaties, medeoverheden en het bedrijfsleven en organiseerde de provincie samen met het Planbureau voor de Leefomgeving in november een eerste expertsessie.

•   In de begroting van beleidsdoel 9.7.3 is in 2022 voor 2023 en verder een indicator over de relatieve, jaarlijkse CO2-reductie toegevoegd.
•   De Klimaatmonitor (van de) provincie Utrecht wordt in 2023 uitgebreid met nieuwe indicatoren die de daadwerkelijke reductie verder inzichtelijk maken.
•   In 2022 is gewerkt aan een betere bruikbaarheid van de Klimaatmonitor (van de) provincie Utrecht: de cijfers en trends worden beter verklaard en uitgelegd.
•   Actualisering van deze gegevens en de toevoeging van gegevens over de uitstoot van gegevens op het niveau van de individuele Utrechtse gemeenten volgt in 2023.

Indicatoren worden verder ontwikkeld ten opzichte van de eerste oplevering in 2021

Het klimaatdashboard zal worden uitgebreid en verfijnd