Programma 9. Bestuur

9.6.2

Verticaal toezicht en horizontale controle zijn aangepast aan de landelijke Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht

Toelichting meerjarendoel:
Het huidige Beleidskader IBT Provincie Utrecht 2021-2024 sluit aan op een aantal punten uit het landelijke Actieplan Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht (ATT). Dat zijn onder andere meer uniformiteit in het toezicht, in dialoog met de toezichtontvangers en thematische onderzoeken naast het reguliere systematische toezicht.
Bij dit streven naar uniformiteit van het IBT leverden wij dit jaar inbreng via onder meer het IPO-vakberaad huisvesting vergunninghouders / doorontwikkeling IBT en interventieladder; IPO-werkgroep IBT erfgoed; en ATT-werkgroep uniformiteit.

Thema-onderzoeken op de verschillende toezichtgebieden (in ieder geval omgevingsrecht en informatiebeheer) worden voorbereid en/of uitgevoerd. Voor IBT-omgevingsrecht zijn dit onderzoeken op de thema’s ‘constructieve veiligheid’ en ‘strijdig gebruik van agrarische opstallen in het buitengebied’ (zoals bedrijfsmatige activiteiten en wonen, in strijd met het bestemmingsplan)

Constructieve Veiligheid uitgevoerd. Afronding en vaststelling van het eindrapport is gepland voor begin 2023.
Door tijdelijk capaciteitsgebrek en doordat het lopende themaonderzoek ‘Constructieve Veiligheid’ meer tijd kostte, is in 2022 geen tweede themaonderzoek opgestart.
Voor het domein Informatiebeheer is ook door tijdelijk capaciteitsgebrek geen thema-onderzoek uitgevoerd.
Vanuit financieel toezicht is tijdens de beoordelingscyclus 2022 extra aandacht gegeven aan de paragraaf kapitaalgoederen

IBT-taak digitale toegankelijkheid overheid is voorbereid en invoering is gestart

Hoewel in het wetsvoorstel digitale overheid een expliciete toezichtsopdracht voor Gedeputeerde Staten is opgenomen, heeft de staatssecretaris BZK medio 2022 (na gesprekken van IPO met BZK) aan IPO gemeld dat de IBT-rol bij nader inzien niet bij Gedeputeerde Staten wordt belegd en een centraal ingericht toezicht meer voor de hand ligt.

Financiële scans bij een aantal gemeenten zijn uitgevoerd.

In 2022 zijn de in 2021 uitgevoerde financiële scans geëvalueerd. Op basis daarvan is besloten dergelijke scans niet voort te zetten. De voorkeur ligt verder bij een instrument dat in de toekomst breder inzetbaar is voor alle gemeenten. Zie ook 9.5.