Programma 9. Bestuur

9.7.2

Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal

In het tweede kwartaal van 2022 zijn de evaluatie en actualisatie van de Uitvoeringsagenda Circulaire Samenleving 2021-2023 vastgesteld.

Met de opgaven Versnelling Woningbouw is samengewerkt aan het Convenant Duurzame Woningbouw dat begin 2022 is vastgesteld en ondertekend. Vertrekpunt van het convenant Duurzame Woningbouw is de ambitie van de provincie Utrecht om de duurzaamheidsambities makkelijker en tegen lagere kosten onderdeel te maken van de grote woningbouwopgave. In het convenant staan stevige ambities op het vlak van o.a. circulariteit, natuurinclusief bouwen, klimaatadaptatie en energieverbruik opgenomen. Dit resulteert in een gedeelde set van afspraken die praktische handvatten biedt. Een roep vanuit de markt die nu door overheden wordt omarmd.

In aanloop naar een meer efficiënte en effectievere samenwerking in de regio (met gemeenten, onderwijsinstellingen, waterschap en ondernemers) van drie regionale samenwerkingsverbanden is een evaluatie uitgevoerd op het functioneren van de alliantie Cirkelregio Utrecht. De drie regionale samenwerkingsverbanden zijn Alliantie Circkelregio Utrecht in midden-Utrecht, Livinglab Food Valley in oost-Utrecht en Groen Hart Werkt in west-Utrecht. Aan deze samenwerkingsverbanden hebben we in de begroting 2023-2025 extra budget toegekend. De resultaten van de evaluatie gebruiken we enerzijds in de samenwerking met de twee andere samenwerkingsverbanden en anderzijds om de alliantie te versterken. Hierbij wordt ook gewerkt aan een versterkte deelname van ons met medewerkers van zowel opgaveteam als lijnteams of andere opgaves.

In het vierde kwartaal van 2022 is het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) ondertekend. Daarin zit een aanzienlijk deel voor de circulaire opgave. Inkoop en een aantal opgave- en beleidsteams werken aan het opstellen van het actieplan MVOI. Ook in de regio wordt samengewerkt op het gebied van inkoop. De provincie ondersteunt ook actief gemeenten die gelet op hun grootte over onvoldoende expertise (kunnen) beschikken om circulair opdrachtgeverschap op een effectieve manier in te vullen. Dit gebeurt in het Regionale Circulair Inkopen Overleg (RCIO).

Met team Economie is een Nulmeting circulair ondernemerschap uitgevoerd, waarvan de resultaten in het eerste kwartaal van 2023 verder worden uitgewerkt. Ook is met het team VTH onderzoek gedaan naar de wijze van afvalwetgeving in Vlaanderen ten opzichte van Nederland. Dit wordt in IPO-verband ook samengebracht. Met team Water en Bodem is een Masterclass Zeer Zeldzame Stoffen uitgevoerd.

In het provinciale investeringsbeleid is in de “Nota Investeren, waarderen en exploiteren” het uitgangspunt vastgelegd dat de verwachte waarde van de te onderscheiden materialen en grondstoffen (bijvoorbeeld een brug, tunnel, weg of gebouw) mogen worden betrokken bij het bepalen van de jaarlijkse afschrijvingslast, die daardoor lager wordt. De waarde van die materialen en grondstoffen kunnen bijvoorbeeld via een materialenpaspoort worden aangetoond.

De Randstedelijke Rekenkamer is begin 2022 gestart met een onderzoek naar circulair beleid en uitvoering van de Provincies Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland met de onderzoeksvraag “Hoe dragen de Randstedelijke provincies bij aan de transitie naar een circulaire economie?“.  Het rapport zal naar verwachting eind Q2 2023 worden afgerond. Dit rapport kan eventueel leiden tot aanpassing van de acties die we uitvoeren.

Ten slotte zijn er diverse inspiratie en informatiebijeenkomsten (mede-)georganiseerd voor raadsleden en ondernemers.

Ontwikkelen middellange termijnstrategie

Er is prioriteit gegeven aan het traject voor de kennisontwikkeling en voor de ontwikkeling van middellangetermijnstrategie. Daartoe zijn twee sporen uitgezet: 1. Ontwikkeltraject Kennisontwikkeling en Bewustwording 2. Aanbevelingen (extern advies) voor de Strategieontwikkeling tot 2030, waarbij gezocht is hoe dit intern een plaats kan krijgen zodat de middellangetermijnstrategie ook door de interne organisatie ontwikkeld en gedragen wordt.
In het eerste traject zijn met alle (opgave-/thema- en lijn)teams gesprekken gevoerd Dit is eind 2022 afgerond. Planning is dat in het eerste kwartaal van 2023 de terugkoppeling naar de teams plaatsvindt en dat daaruit per team een ontwikkelplan wordt afgesproken dat zal bijdragen aan het verder opzetten van de middellangetermijnstrategie.
In het tweede traject is eind 2022 een rapport met  aanbevelingen van de externe adviseurs opgeleverd en is daarna waar mogelijk van een eerste ambtelijke duiding voorzien. Dit kan meegegeven worden voor de nieuwe provinciale staten en college, zodat daar de keuzes kunnen leiden tot verdere uitwerking van de middellangetermijnstrategie die in 2023 verder wordt vorm gegeven.

Ontwikkelen monitoringsdashboard CE

Eind vierde kwartaal is een doorontwikkeling van de afvalstoffenmonitor door TNO/Geofluxus opgeleverd (toevoegen van monitoren van zeer zeldzame grondstoffen), die in het eerste kwartaal van 2023 wordt uitgewerkt en overgedragen.