Programma 9. Bestuur

9.4.1

Partners worden intensiever bij beleid, programma’s en projecten betrokken

Toelichting meerjarendoel:
In 2022 zijn we actief de dialoog aangegaan. Dit sluit aan bij de gewenste stijl van besturen. Ook de werkbezoeken (door college, commissaris en provinciesecretaris) dragen bij aan netwerken en het opzoeken van de dialoog.  Bij gemeentelijke werkbezoeken wordt ook gezocht naar het contact met de samenleving. Lokale ondernemers, ontwikkelaars of belangengroepen krijgen een rol binnen de gemeentelijke werkbezoeken. Daarnaast heeft er een netwerkbijeenkomst plaatsgevonden met alle 26 nieuw geïnstalleerde colleges van B en W van de Utrechtse gemeenten.

In maart 2022 is de participatievisie vastgesteld. Daar hoort een leidraad bij. Dit werd gevolgd door een traject dat in het teken stond van de uitvoering en implementatie van de visie en leidraad. Dit is grotendeels een intern traject, erop gericht om medewerkers te ondersteunen en te inspireren in het betrekken van inwoners bij provinciale projecten en programma’s en om aan te sluiten bij initiatieven van inwoners.

Er hebben 15 tot 20 GS-werkbezoeken plaatsgevonden

Er ligt een werkprogramma Participatie