Programma 9. Bestuur

9.3

De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd

Toelichting op beleidsdoel

Ook in 2022 hebben we ons ingezet om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. De aanjaag- en netwerkfunctie in de regio is verder versterkt door het organiseren en faciliteren van diverse kennisbijeenkomsten over ondermijning en de Wet Bibob. Met de wijziging van de Wet Bibob op 1 oktober 2022 kan informatie nog eenvoudiger worden gedeeld om te voorkomen dat kwaadwillende aanvragers naar andere provincies of gemeenten uitwijken. Alle Utrechtse burgemeesters zijn geïnformeerd over de nieuwe mogelijkheden die de wetswijziging biedt.
Politieke ambtsdragers, vooral burgemeesters, krijgen steeds vaker te maken met bedreiging, agressie en ander grensoverschrijdend gedrag. Naar aanleiding van een bijeenkomst met burgemeesters over weerbaarheid en bedreiging van politieke ambtsdragers op 31 augustus 2022 gaan we een veiligheidsfunctionaris aantrekken. Die gaat ondersteunen bij de implementatie van de beoogde Utrechtse norm tegen agressie en geweld.