Programma 9. Bestuur

9.5.1

Er ligt een (gezamenlijke) visie op regiovorming en er wordt conform die visie gehandeld

Toelichting meerjarendoel:
Het programma Sterk Utrechts Bestuur heeft aandacht voor het verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten, waterschappen en provincie. Het programma is in 2022 uitgevoerd door bijeenkomsten te organiseren over rollen en verantwoordelijkheden, deze rol duidelijker te benoemen in samenwerkingen, en meer relaties te onderhouden met de gemeenten en waterschappen.

De programmalijnen uit Sterk Utrechts Bestuur zijn uitgewerkt en de eerste resultaten van de lijnen ‘Rollen, houding en gemeenschappelijke afspraken’ en ‘relatie en ontmoeten' zijn zichtbaar, onder andere in georganiseerde bijeenkomsten en het overleg tussen gemeenten, waterschappen en provinciale accounthouders.

In het programma werd ingezet op het uitvoeren van financiële scans bij de gemeenten. Na een pilot bij vier gemeenten is een evaluatie uitgevoerd. De gemeenten gaven aan dat de scans niet het gewenste resultaat opleverden. De gemeenten kregen minder aanbevelingen dan gehoopt. Het bureau dat de scans uitvoerde kan niet meer aanbevelingen geven, omdat dat de beleidsvrijheid/beleidskeuzes van de gemeente zelf betreft. Er is daarom voor gekozen niet verder te gaan met de financiële scans. De andere activiteiten zijn wel uitgevoerd.

In samenwerking met het IPO wordt verder gewerkt aan het gebiedsgericht werken.