Programma 9. Bestuur

9.7.1

De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties

Een deel van het budget gaat naar personeelslasten voor het projectteam. Het overige bedrag is nodig om met concrete acties de genoemde beweging op gang te brengen.  De beoogde resultaten voor 2022 zijn:

• Op basis van het beleidskader (Q4 2021) is er een concrete uitvoeringsagenda voor 2022.
  • De Sociale Agenda is bekend, herkenbaar en zichtbaar in de organisatie. Het projectteam communiceert intern en extern regelmatig, toegankelijk en inspirerend.
  • Er is zoveel mogelijk een beeld gevormd en gedeeld van hoe het ervoor staat in de organisatie met onze aandacht voor mensgericht, gebruikersgericht en inclusief werken.

In 2022 is de uitvoeringsagenda opgesteld en wordt gewerkt aan de drie ambities. Momenteel wordt een verkenning afgerond om een beeld te vormen van hoe het ervoor staat in de organisatie m.b.t. werken via de sociale bril.

We realiseren concrete projecten:

• Door de ‘sociale bril’ toe te passen op de organisatie. We hebben een extra impuls gegeven aan diversiteit & inclusiviteit in de organisatie en hebben het Charter Diversiteit ondertekend. We hebben digitale toegankelijkheid in onze organisatie concreet verder gebracht.
  • Door de ‘sociale bril’ toe te passen op de concrete opgaven, die in de uitvoeringsagenda Q4 2021 zijn vastgesteld. Daarmee hebben mensgericht, gebruikersgericht en inclusief werken concreet vorm en inhoud gekregen bij de betreffende opgaven.
  • De ‘sociale bril’ doorontwikkelen. We gebruiken kennis, onderzoek en praktijkervaring om als organisatie verder te ontwikkelen. We doen dit samen met onze externe partners en delen de inzichten organisatiebreed

Om werken via de sociale bril toe te passen in het werk van provincie zijn in 2022 Sociale brilsessies ontwikkeld en uitgevoerd bij drie programma programma’s. Op basis van deze ervaringen wordt de implementatie van de sociale bril verder doorontwikkeld. Ook wordt de Sociale Agenda door diverse teams om advies gevraagd. Om de ambitie “sociaal in het DNA” te bereiken is de eerste stap gezet, maar nog niet alle teams zijn bereikt en/of hebben behoefte aan meer begeleiding.

Uitvoering motie regenboogprovincie (2018/35): we hebben uitvoering gegeven aan de intentieverklaring die provincie Utrecht, gemeente Amersfoort en gemeente Utrecht dan hebben ondertekend en we hebben activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld rond Coming Out Day

Uitvoering van de motie laaggeletterd-heid ‘Van inspireren kan je leren’ (2020/22): in samenwerking met sector Cultuur & Erfgoed hebben we een impuls gegeven aan het verminderen van laaggeletterdheid door het organiseren van een conferentie met diverse betrokken partijen en vervolgactiviteiten te faciliteren.

Met verschillende programma’s en partners uit het netwerk, zoals stichting Lezen en Schrijven, arbeidsmarktregio's en BiSC, zijn gesprekken gevoerd. Uit de gesprekken is gebleken dat er al erg veel projecten, activiteiten en samenwerkingsverbanden rondom laaggeletterdheid bestaan in onze provincie. Externe partijen hebben nadrukkelijk aangegeven dat bij de uitvoering van de motie moet worden voortgebouwd op wat er al loopt. Aangegeven werd dat één brede conferentie niet een bijdrage zou leveren aan het efficiënter maken van wat al gebeurt. In overleg met gedeputeerde is het vierde kwartaal van 2022 een analyse gestart over laaggeletterdheid in onze provincie. Het eindrapport met aanbevelingen en scenario’s voor de aanpak van laaggeletterdheid en de rol van de provincie Utrecht wordt in het tweede kwartaal van 2023 opgeleverd.

Uitvoering motie ‘Aanpak discriminatie en racisme in sport’ (2021/36): In samenwerking met sector Sport is een impuls gegeven aan bestrijding van discriminatie en racisme bij sport