Programma 9. Bestuur

9.6.1

De wettelijke toezichtstaak is beter en efficiënter uitgevoerd

Toelichting meerjarendoel:
De toezichtbeslissingen zijn ook dit jaar weer uitgevoerd op basis van het Beleidskader IBT 2021-2024. In het kader van risicogericht en proportioneel toezicht, is daarbij zoveel mogelijk maatwerk toegepast: intensiever toezicht bij gemeenten die eerder werden beoordeeld als ‘voldoet deels’ of ‘voldoet niet’. Bij toezichtontvangers die twee jaar op rij als ‘voldoet’ zijn beoordeeld, zijn quickscans gedaan. Voor alle IBT-domeinen werden de toezichtbeslissingen en bijbehorende interventies uitgevoerd en zijn de uitkomsten gepubliceerd op de IBT-kaart.

Gezien de ook dit jaar weer groeiende opgaven voor asielopvang en huisvesting statushouders, is een verdere intensivering van de toezichtrol op het domein huisvesting doorgevoerd. Dit betekende meer ambtelijk en bestuurlijk contact met gemeenten die dreigden achter te blijven met het realiseren van de huisvestingstaakstelling. Ook was er intensiever contact met IPO en het Rijk over deze opgaven en meer samenwerking met het Kansenmakersteam, de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT), COA en VRU bij het zoeken naar oplossingen. In de tweede helft van 2022 hebben gemeenten 110% van de totaalopgave voor het huisvesten van vergunninghouders gerealiseerd.
De extra inzet voor IBT huisvesting vergunninghouders betekende minder beschikbare capaciteit voor IBT informatiebeheer.

In het kader van meer dialoog met de toezichtontvangers werd dit jaar weer een aantal kennisbijeenkomsten georganiseerd. Dit gebeurde op de domeinen financieel toezicht, informatiebeheer en huisvesting vergunninghouders.

Toezichtbeslissingen op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen zijn voorbereid en opgesteld, waarbij meer maatwerk (quickscans waar mogelijk en verantwoord) wordt toegepast. Uitkomsten zijn gepubliceerd op de IBT-kaart.

Voor IBT informatiebeheer zijn niet alle gemeenten beoordeeld. Dit heeft te maken met de extra capaciteit die nodig was om in te zetten op het dossier huisvesting vergunninghouders.

Bijbehorende monitoringstrajecten en interventies zijn uitgevoerd.

(Regio)bijeenkomsten zijn georganiseerd per toezichtgebied over relevante onderwerpen om kennisdeling tussen gemeenten te stimuleren.

De informatieafspraken met de toezichtontvangers (IBT-verordening) is geactualiseerd.

De geplande actualisering van de IBT-verordening is doorgeschoven naar 2023 door de (opnieuw) uitgestelde invoering van de Omgevingswet. Ook de uitkomsten van de (landelijke) werkgroep IBT erfgoed zijn in 2022 niet geheel afgerond. Daardoor kon aanpassing van de informatieafspraken voor dat domein nog niet worden doorgevoerd. Dit geldt ook voor de maatwerkafspraken voor IBT informatiebeheer.