Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is in 2023 zeer moeizaam verlopen. Door onderbezetting is het noodzakelijk geweest om te prioriteren. Er is voor gekozen om het onderhoud te blijven uitvoeren ten koste van een aantal investeringsprojecten die daardoor vertraagd zijn. Verder hebben investeringsprojecten last van de stikstofproblematiek. Die is nog verergerd door de uitspraak van de Raad van State van 2 november 2022, waardoor de bouwvrijstelling niet meer gebruikt mag worden. Op dit moment is nog geen oplossing voorhanden om deze projecten binnen afzienbare termijn te laten doorgaan. Dit heeft erin geresulteerd dat 40% van het investeringsvolume niet is gerealiseerd en doorschuift naar latere jaren.

Spoortunnel Maarsbergen: Aanleg spoortunnel Maarsbergen. De Woudenbergseweg (N226) in Maarsbergen krijgt een tunnel onder het spoor. Hiermee verdwijnt de gelijkvloerse spoorwegovergang. Doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in het dorp. De provincie Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en Prorail werken hier gezamenlijk aan. In 2022 vindt de voorbereiding plaats door ProRail. Het project is in 2026 gereed.

N233 Rijnbrug (incl. Geertsesteeg): Op de N233 bij Rhenen komt er een nieuw brugdek met een 2x2 wegprofiel inclusief fietspaden aan beide zijden van de Rijnbrug op de bestaande onderbouw, inclusief de uitbreiding van wegprofiel naar 2x2 ten zuiden van de brug. Het project draagt bij aan de bereikbaarheid van de regio. In 2022 vindt de projectvoorbereiding plaats. Het project is voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk

Het project was stilgelegd vanwege onvoldoende budget. Inmiddels hebben het Rijk en de provincie Gelderland extra budget toegezegd, zodat het project weer kan worden opgestart. Het project blijft echter voor onbepaalde tijd vertraagd omdat er een oplossing voor de stikstofproblematiek moet worden gevonden.

N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal: De N233 Rondweg Oost te Veenendaal wordt verbreed tot een 2x2 weg tussen de Grift en de A12, inclusief een ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan. Hiermee wordt de bereikbaarheid van de regio verbeterd alsmede de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. In 2021 wordt het provinciale inpassingsplan vastgesteld. In 2022 vindt de projectvoorbereiding plaats. Het project is voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk.

Het project is nog voor onbepaalde tijd vertraagd omdat er een oplossing voor de stikstofproblematiek moet worden gevonden. De fase aansluiting Groenpoort kan wel worden aanbesteed in 2023, omdat die onderdeel is van het bestemmingsplan van de gemeente Veenendaal. Deze fase is gereed in 2025.

Carpoolplaatsen: De capaciteit van de carpoolplaatsen Abcoude, Baarn, Eembrugge, Maartensdijk en IJsselstein worden vergroot. Het project is in 2022 gereed.

De carpoolplaatsen zijn gerealiseerd behalve IJsselstein. Hiervoor moet grondaankoop en voorbelasting van de ondergrond plaatsvinden.

N226 Faunapassage: Op de N226 tussen Maarsbergen en Leersum is een ecoduct gepland.  Het ecoduct is een van de ontsnipperings-maatregelen waardoor diverse diersoorten een betere verbinding krijgen tussen de verschillende leefgebieden op de Utrechtse Heuvelrug. Het project wordt gerealiseerd in 2022 en 2023

Het project is uitgebreid met groot onderhoud aan traject 48, aanbrengen bermverhardingen, inrichting naar 60 km/uur en het reconstrueren van de aansluiting Maarnse Grindweg. De start van de aanbesteding is vertraagd naar het eerste kwartaal van 2023. Het project zal worden gerealiseerd in 2023 en 2024.

Op 7 trajecten/locatie zijn in 2022 projecten in voorbereiding en/of realisatie om de doorstroming, verkeersveiligheid en of leefbaarheid te verbeteren of vanwege vervanging

4 projecten zijn geheel gerealiseerd.
Door onderbezetting is er 1 project in het geheel vertraagd. Overige projecten zijn deels vertraagd waarbij de onderhoudswerkzaamheden wel zijn uitgevoerd. De investeringsmaatregelen van deze projecten zijn vertraagd door zaken zoals onderbezetting, de benodigde grondaankopen, voorbelasting ondergrond, stikstofproblematiek en ruimtelijke procedures.