5.3.3 | Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd |
---|
Doel is om gegevens en feiten te verzamelen om meer inzicht te krijgen op het effect van maatregelen die we nemen voor de fiets. Meer specifiek: in hoeverre de maatregelen meehelpen aan de veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid van de regio. Met die kennis kunnen we vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. We hebben meer en betere fietsdata nodig om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en om op het fietsgebruik te kunnen sturen. Op die manier kunnen we het mobiliteitssysteem optimaliseren.
We willen daarnaast de huidige positieve aandacht voor ‘de fiets’ gebruiken om grote stappen te maken voor de fiets. ‘De fiets’ moet de vanzelfsprekende, aantrekkelijke en veilige manier van verplaatsen, sporten en recreëren worden. Daarbij richten we ons op innovaties om fietsgebruik te bevorderen. En we zetten in op samenwerking, kennisontwikkeling en kennisuitwisseling (regionaal, nationaal en internationaal). Het profiel van regio Utrecht moet worden: een (inter)nationaal kennis- en innovatiecentrum op fietsgebied, waar het fijn wonen, werken, studeren en recreëren is. Dat maakt dat de regio een sterke economische concurrentiepositie heeft. Utrecht Bike Community heeft in 2022 zes bijeenkomsten en fietscafés georganiseerd en was onder andere te gast bij Innovam, TUI (ploegenpresentatie Vuelta), Cannondale en gemeente Zeist. In september 2022 vond de tweede editie van de mobiliteitsweek (European Mobilityweek) in onze provincie plaats. In het oog springend onderdeel hiervan was de gedeeltelijke afsluiting van de stadsring in Amersfoort.
Beoogd resultaat 2022 | Status | Toelichting |
---|---|---|
Een breed opgezet gebruikers-/reizigerspanel is gelanceerd om meer inzicht te krijgen in gedrag, behoeften en (on)tevredenheid gebruikers-/reizigers, evenals een interactieve storymap voor alle onderdelen van het fietsprogramma. | De verkenning naar de benodigde reizigersinformatie is multimodaal uitgevoerd. Op dit moment wordt gewerkt aan een plan van aanpak waarbij een reizigerspanel een mogelijkheid is, maar het effectiever inzetten van data die we al aan het verzamelen zijn is eveneens een belangrijke stap. | |
Plan van aanpak (vervolg) innovatieplatform Fietspad van de Toekomst is vastgesteld en met een brede groep aan partijen zijn 2-5 labs georganiseerd en/of pilots (zoals Energieke fietspaden) gerealiseerd | De afronding van de verkenning naar een mogelijk vervolg op het Fietspad van de Toekomst vindt in het eerste kwartaal van 2023 plaats. Een plan van aanpak vormt onderdeel van een mogelijk nieuw uitvoeringsprogramma. | |
Pilot project Minder hinder is uitgevoerd om meer (positieve) bewustwording over het gebruik van de fiets tijdens wegwerkzaamheden te genereren | Vanwege capaciteitsproblemen is dit project niet opgestart.Op dit moment is nog onbekend of en wanneer dit gaat plaatsvinden. | |
De routeplanner voor de speedpedelec is gerealiseerd en in gebruik | ||
De verkenning naar het provinciaal ontheffingssysteem voor het rijden op fietspaden van de speed pedelec is uitgevoerd en, bij positief besluit, ingevoerd | De verkenning is afgerond, gemeenten zijn enthousiast. Invoering is gepland halverwege 2023. | |
De verkenning naar de revisie van het fietsnooppuntensysteem is uitgevoerd en in samenwerking met het uitvoeringsprogramma Recreatie (PR&T) en het Routebureau Utrecht is de uitvoer van de revisie gestart | ||
De ladder voor het verbreden/realiseren van fietspaden in de natuur is door de Adviesraad (snel)fietsroutes gelanceerd en breed gedeeld. |