Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

5.4.5

Er wordt meer gebruik gemaakt van data en er zijn meer innovaties

Utrechtse wegbeheerders passen de verkeersveiligheidsmeter toe bij het maken van beleid, het beoordelen van klachten en aanvragen van subsidie. De verkeersveiligheidsmeter is de applicatie waarmee alle wegen in onze provincie een score hebben op verkeersveiligheid. Hiermee krijgt het risicogestuurd werken uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid concreet invulling. Voor specifiek de provinciale wegen zitten we in een traject om de bestaande beoordelingssystematiek te optimaliseren en de benodigde data te actualiseren. Data over verkeersveiligheidsslachtoffers van de Ambulancedienst RAVU of data van de eerste hulp afdelingen van de Utrechtse ziekenhuizen is vanwege AVG( Algemene verordening gegevensbescherming) -redenen nog niet ontsloten richting de wegbeheerders. De verwachting is dat dit medio 2023 beschikbaar komt.    

Beoogd resultaat 2022

Status

Toelichting

We hebben een dashboard met informatie over verkeersslachtoffers vanuit de VeiligheidNL data operationeel voor regionaal gebruik.

Door AVG-technische redenen kan VeiligheidNL data rondom verkeersslachtoffers van de RAVU nog niet delen met wegbeheerders. Inmiddels zijn een aantal belemmeringen weggenomen en kunnen data medio 2023 weer ontsloten worden richting wegbeheerders.

We hebben de eerste verkeerskundige analyses uitgevoerd met de verkeers-veiligheidsmeter, een voorspellend model voor verkeersonveiligheid.

We hebben bij minimaal 10 wegbeheerders een werksessie over het gebruik/implementatie van de verkeersveiligheidsmeter gehouden om het risicogestuurd werken te stimuleren

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16