Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.2.4

Kennis delen, onderzoek en monitoring vindt meer plaats

We delen onze eigen ambities voor ontwikkelen en verbeteren van knooppunten en zetten ook vraagstukken over dit thema op de relevante agenda’s. We vervullen daarbij de rol van kennismakelaar door regelmatig overleg met de betrokken gemeenten en de regio te organiseren én informatie en onze kennis beschikbaar te stellen.
Een belangrijke stap in actielijn 4 is de ontwikkeling van een online en offline toolkit met een concreet product- en dienstaanbod richting gemeenten. Een bijbehorend dashboard is in ontwikkeling. Ook worden jaarlijks schouwen gehouden bij de knooppunten om het aantal voorzieningen te meten en worden klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd (met uitzondering van de COVID-19-jaren). Verder is in mei 2022 een eigen kennisbijeenkomst Ruimte voor Succes georganiseerd. CROW heeft de organisatie ondersteund. Deze bijeenkomst werd in de evaluaties door de bezochte deelnemers (het Rijk, gemeenten, NS, ProRail, collega’s vanuit andere uitvoeringsprogramma’s) positief beoordeeld. Na dit succes is besloten om een continu kennisprogramma op te zetten. Tot slot hebben wij de beleidsuitwerking P+R vastgesteld.

De organisatie rond relatiebeheer met de stakeholders (o.a. gemeenten, regio’s, NS en Prorail) is op orde

De project-website en de GIS-knooppuntenmonitor wordt doorontwikkeld

Strategische visie op P+R vastgesteld

Uitvoeren van de jaarlijkse knooppuntenschouw

In 2022 is een kleine knooppuntenschouw uitgevoerd gericht op inventarisatie van capaciteit en bezetting van fietsenstallingen (inclusief buitenmodel tweewielers) en autoparkeerplaatsen. Vanwege capaciteitstekort is het niet gelukt om een volledige knooppuntenschouw uit te voeren. De infrastructuur om de data toegankelijk te maken is wel doorontwikkeld en begin 2023 gereed.

Uitvoeren knooppuntbelevingsmonitor voor alle knooppunten zonder spoor (in aanvulling op de jaarlijkse stationsbelevingsmonitor van NS/Prorail).

Vanwege capaciteitstekort is dit in 2022 niet opgepakt. Op de landelijke tafel van Ketens en Knopen wordt dit onderzoek geagendeerd om dit met landsdekking uit te voeren in plaats van alleen binnen onze provincie. Een eerste belevingsmonitor voor de provincie zal wel in 2023 opgezet worden.