5.1.1 | Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau |
---|
Het overgrote deel van de onderhoudswerkzaamheden is volgens de planning uitgevoerd. Kleine delen zijn doorgeschoven naar begin 2023. We hebben bij meer werkzaamheden gekozen voor hergebruik van materialen en de inzet van duurzame alternatieven. Hiermee zijn de gestelde doelen behaald.
Beoogd resultaat 2022 | Status | Toelichting |
---|---|---|
IPC- contract: uitvoeren van het (storings) onderhoud van Verkeers-management (VRI) en Openbare Verlichting |
| |
Kunstwerken: De beweegbare bruggen worden omgebouwd voor de bediening vanuit de bediencentrale Amsterdam (Waternet). | Door problemen bij de voorbereiding van bediening op afstand vanuit Amsterdam (Waternet) is de geplande ombouw van de beweegbare bruggen niet gerealiseerd. Op dit moment is nog onbekend wanneer dit gaat plaatsvinden. | |
Verharding: Het betreft het dagelijks onderhoud van de ruim 600 kilometer hoofdwegen, parallelwegen en fietspaden. De wegen dienen te voldoen aan minimaal beeldkwaliteit B. In 2022 zullen er op diverse provinciale wegen grote onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden. | ||
Wegmeubilair: In 2022 zal een deel van de verkeersborden moeten worden vervangen omdat deze aan het eind van hun technische levensduur zijn. Er worden ook een aantal fietsoverkappingen vervangen | ||
Groen: in 2022 zal het onderhoud plaatsvinden aan: | ||
Verkeersmanagementsysteem: De komende jaren worden onderdelen van diverse verkeersregelinstallaties (VRI’s) vervangen door iVRI’s | De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen zijn niet volgens planning afgerond. Oorzaak hiervan zijn zowel contractuele problemen met de aannemer (IPC-contract) als langere levertijden bij leveranciers door de oorlog in Oekraïne. | |
Openbare verlichting (OVL): Het in 2022 uit te voeren onderhoud bestaat grotendeels uit het vervangen van armaturen en masten op diverse locaties | ||
Vaarwegen: De rivier de Eem en het Merwedekanaal zijn voor de provincie Utrecht belangrijke (beroeps)vaarwegen. Binnen deze asset vallen werkzaamheden zoals baggeren, nautisch beheer, maar ook het onderhoud van de beschoeiing langs de vaarwegen | In 2022 is gestart met de voorbereidingen voor het nieuwe baggerbestek. Het werk is voor een periode van drie jaar aanbesteed en gegund. Voor wat betreft de uitvoering is de deelopdracht voor 2022 door omstandigheden niet gestart. Die zal in 2023 samen met deelopdracht 2023 in dat jaar worden uitgevoerd. In het Merwedekanaal is onder regie van de provincie Zuid-Holland gestart om bij negen trajecten de oeverbescherming te vervangen. Een aantal daarvan liggen op Utrechts grondgebied. Naar verwachting is dit eind van het derde kwartaal 2023 gereed. | |
Hemelwaterafvoer | De geplande onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer zijn voor ongeveer de helft uitgevoerd. De belangrijkste oorzaak hiervan is het verschuiven van de uitvoering van projecten naar latere jaren. In 2022 is ook een gecombineerde reiniging, inspectie en inventarisatie uitgevoerd aan 912 kolken en 227 putten en de tussenliggende leidingen. Deze putten en kolken bevinden zich in ongeveer 38 kilometer provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden. |