Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.6.3

De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen

Er is gewerkt aan het verduurzamen van de infrastructuur, vervoermiddelen en mobiliteitsgedrag in de provincie. Daarvoor is samengewerkt met andere programma’s en afdelingen, zoals goederenvervoer, assets, energietransitie, inkoop, fiets en smart mobility.

Voor duurzame infrastructuur hebben we in 2022 het Dashboard Duurzaam GWW opgesteld. Dit vormt de basis voor het meer circulair maken van provinciale (vaar)wegenprojecten. Interprovinciaal is de provinciale beleidsambitie Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur (PKCI) vastgesteld.
Samen met de MRA-Elektrisch (MRA-E) is gewerkt aan uitbreiding van de laadinfrastructuur voor personenauto’s in onze provincie. Ook is er een plan van aanpak voor laadinfra voor goederenvervoer en snellaadinfrastructuur gemaakt. In Amersfoort is gestart met de bouw van een nieuw waterstofvulpunt. Waterstof kan een belangrijke variant zijn voor elektrisch goederenvervoer.
Om mobiliteit binnen aanbestedingen met ons nieuwe inkoopbeleid te verduurzamen is gestart met het uitwerken van aanbestedingsvoorwaarden voor duurzame mobiliteit.
In het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) werken we samen met gemeenten aan verduurzaming van gedrag. In 2022 is gestart met plannen van aanpak voor goederenvervoer, werkgeversbenadering, duurzame mobiliteit bij ruimtelijke ontwikkeling en versnelling van de ingroei van elektrische personenvoertuigen. Hiervoor zijn de eerste kennisbijeenkomsten georganiseerd. Daarnaast is een eerste versie van de RMP-monitor opgesteld die overzicht geeft in verschillende doelstellingen rondom het verduurzamen van mobiliteit. Een actualisatie van het RMP (RMP 2.0) volgt in 2023, dit wordt samen met de gemeenten opgesteld.

Er wordt een geactualiseerd regionaal mobiliteitsprogramma opgesteld met daarin een nadere beschrijving van activiteiten en samenwerking

We zetten een verbeterd meet- en monitoringsysteem over de verduurzaming van mobiliteit op

De eisen voor verduurzaming en circulariteit worden in ons inkoopproces aangescherpt