Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.5.3

Het goederenvervoer is duurzamer

Voor de verduurzaming van goederenvervoer zetten we in op schonere voertuigen (zoals de modal shift naar scheepvaart), schonere voertuigen (zoals elektrisch en met waterstof aangedreven voer-/vaartuigen) en bundeling van stromen (minder voertuigbewegingen). Daarvoor participeren we onder andere in de Intentieovereenkomst Goederenvervoer over Water, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur voor Logistiek (NAL Logistiek) en het waterstofconvenant provincie Utrecht.
In 2022 is het programma LIFE New Hyts gestart, een Europees samenwerkingsprogramma waarvoor wij in 2021 een Europese subsidie hebben gekregen. Dit doen we samen met de regio's Brugge en Nordrhein-Westfalen en diverse regionale bedrijven.
In 2022 zijn we toegetreden tot het RH 2 INE,  een netwerk dat zich richt op het gebruik van waterstof voor de binnenvaart.
Voor modal shift is in 2022 de intentieverklaring Goederenvervoer over Water ondertekend door 45 partijen. In aansluiting hierop zijn de voorbereidingen getroffen voor een uitvoeringsorganisatie die het bedrijfsleven gaat helpen om de overstap naar het water te kunnen maken.

De provincie Utrecht participeert in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur Logistiek (NAL Logistiek).

Het uitvoeringsprogramma in het kader van het Waterstofconvenant is gereed en wordt conform planning uitgevoerd

Er zijn subsidies verstrekt aan projecten op het gebied van stadslogistiek, bouwlogistiek, Clean Energy Hubs en digitalisering van logistieke processen.