Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3

Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt

Toelichting op beleidsdoel

We hebben de ambitie om dé fietsregio van Europa te worden. Wij willen, samen met gemeenten en overige wegbeheerders, een verbetering en vergroting (schaalsprong) van de fietsvoorzieningen doorvoeren. En de fiets de aantrekkelijkste en populairste manier van verplaatsen maken voor ritten tot 15 kilometer. We richten ons met het uitvoeringsprogramma Fiets op een goede en duurzame bereikbaarheid in een verkeersveilige omgeving en een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving met gezonde inwoners. Duurzame bereikbaarheid vraagt om verbetering van de fietspaden. We investeren daarom in een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk en realiseren negen prioritaire doorfietsroutes. Ook versterken we de knooppunten met fietsparkeervoorzieningen en bevorderen we de ketenmobiliteit. We zetten daarnaast in op meer kennis over fietsgebruik, communitybuilding, en gedragscampagnes voor verschillende doelgroepen.