Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.7.1

De basis is beter op orde

In 2022 is de ordening van onze mobiliteitsdata verder verbeterd. We hebben bronnen en kwaliteit van de data in kaart gebracht. We hebben beter in beeld gebracht welke data we precies nodig hebben voor ons werk. We hebben na de verkenning van 2021 in 2022 concrete stappen gezet in het inwinnen van data en die verwerkt naar informatie voor toepassingen in assetmanagement en verkeersmanagement.

Regionale databehoeften zijn in kaart gebracht en verwerkt in een databibliotheek

Informatievoorziening voor standaardvragen zijn geautomatiseerd en vraagt minder inspanning dan voorheen. Antwoorden op vragen met betrekking tot verkeersprognoses en verkeersmilieuberekeningen zijn direct beschikbaar

STRAVEM is een onlosmakelijk deel van de verkeers- en mobiliteitsanalyses van de Provincie Utrecht.

Het verkeersmodel wordt al gebruikt voor diverse toepassingen, ondanks dat STRAVEM nog niet volledig is opgeleverd. Na oplevering (2023) is het model direct inzetbaar voor alle toepassingen in provinciale en regionale projecten.

De digitalisering van mobiliteitsdata (data top 15) is voor 60% op orde en wordt conform het regionaal programma uitgevoerd. Alle gemeenten binnen de regio zijn betrokken bij dit programma, waarvan 80% ook actief is in de samenwerking.

Alle aanbevelingen uit de 0-meting cybersecurity zijn doorgevoerd.

De 0-meting uit 2021 is omgezet in een plan voor verbetering van informatieveiligheid. De opdracht is in de zomer van 2022 gestart en de uitvoering hiervan ligt nu op 60%. Dit wordt maart 2023 afgerond. Uit het project komen aanvullende verbeterpunten naar voren, mede door nieuwe wetgeving.