Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.1

De provinciale infrastructuur is veiliger

Via kleinschalige maatregelen op de N228, N458 en de N198 is de oversteekbaarheid van kwetsbare verkeersdeelnemers verbeterd. Daarnaast verbeterden we het areaal tijdens groot onderhoud door onder andere het realiseren van bermverharding, het plaatsen van geleiderail, het herinrichten van rijbaan en het terugbrengen van de maximumsnelheid. Parallel daaraan zijn we verkenningen gestart naar verkeersveiligheidsverbeteringen op onder andere de N224, N225 en de N226. De maatregelen richten zich vooral op het verbeteren van de oversteekvoorziening.

We nemen drie verkeersveiligheids-risico's weg door het realiseren van kleine infrastructurele maatregelen

We sturen op realisatie van de prioritaire infrastructurele maatregelen die zijn vastgesteld in de investeringsstrategie verkeersveiligheid

De projecten die zijn beschikt door I&W vanuit 'subsidie bermverharding', zijn in voorbereiding, uitvoering of gerealiseerd.

We brengen verkeersveiligheids-verbeteringen in die uitgevoerd kunnen worden tijdens onderhoudsmomenten

We bereiden de implementatie van RISM-II voor, een Europese richtlijn voor een verkeersveiligheidsaudit van provinciale Stroomwegen

De RISM-II is enkel van toepassing op de N230. Deze weg zullen we in de toekomst afwaarderen van stroomweg 100 km/u naar gebiedsontsluitingsweg 80 km/u. Daarmee hebben we geen stroomwegen meer in beheer. We bereiden daarom de implementatie van de richtlijn niet voor.