Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3.2

De keten is sterker

De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (ov)-knooppunten en in de first en last mile is belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Dit stimuleert namelijk het gebruik van het ov. We investeren daarom in voldoende stallingsplekken op stations en bij regionale bushaltes. Dit doen we door het zelf realiseren van fietsparkeerplekken bij eigen bushaltes en het subsidiëren van gemeenten en ProRail. Door capaciteitsproblemen bij zowel ProRail als gemeenten is er in 2022 minder voortgang in de realisatie geweest.

We leveren een bijdrage aan de realisatie van circa 1.184 stallingsplekken bij stations (naar verwachting bij station Abcoude, Den Dolder, Maarn, Utrecht Lunetten)

De realisatie van fietsparkeerplekken bij stations heeft vertraging door capaciteitsproblemen bij zowel ProRail als gemeenten.
Er is een bijdrage geleverd aan 509 fietsparkeerplekken bij bushaltes in 3 gemeenten.
De realisatie van 450 fietsparkeerplekken bij eigen bushaltes is afgerond.

We leveren een bijdrage aan de planvorming van circa 6.633 stallingsplekken bij stations (naar verwachting bij Amersfoort Centraal, Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst, Bilthoven, Breukelen, Zuilen, Veenendaal Centrum en Vleuten)

In 2022 is een bijdrage geleverd aan de planstudies van bijna 4.800 fietsparkeerplekken bij vijf stations. De realisatie kent vertraging door capaciteitsproblemen bij zowel ProRail als gemeenten.

Quick wins ter verbetering van de verblijfs- en overstapkwaliteit en 50 extra stallingsplekken zijn op busstations Lekbrug Vianen gerealiseerd en een vervolg op de aanpak waarbij gebruikers bepalen, vindt op minimaal 2 andere multimodale knooppunten plaats.

Realisatie vindt plaats in het tweede kwartaal van 2023.

Uitvoer projecten Brede Variantenstudie