Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.8.2

Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd

In 2022 werkten we samen met partners verder aan maatregelen om de groeiopgave voor verstedelijking en mobiliteit op een gezonde wijze te faciliteren. In het programma U Ned doen we dat samen met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische zaken en Klimaat (EZK) en de U10 gemeenten. Samen werkten we aan verschillende programmalijnen om op korte termijn projecten te realiseren en doen we onderzoeken voor grotere verstedelijkings- en bereikbaarheidskeuzes op langere termijn.
In het BO MIRT 2022 is besloten dat Amersfoort integraal onderdeel uitmaakt van het programma U Ned. Basis voor de realisatie van het NOVEX-gebied Utrecht-Amersfoort zijn het Ontwikkelperspectief Utrecht Nabij en het Ontwikkelbeeld Regio Amersfoort Centraal! Een belangrijk onderdeel voor het vervolg van de samenwerking is het op orde brengen van benodigde randvoorwaarden voor verstedelijking: aanpak stikstof, versterking multimodale bereikbaarheid, klimaatadaptatie, groen groeit mee en verzwaring energienetwerken (elektra en warmte).

In het BO MIRT 2022 zijn voor de MRU (Metropoolregio Utrecht) afspraken gemaakt voor de ontsluiting van een belangrijk deel van de nieuwe woningen. Daarbij reserveert het Rijk ongeveer € 930 miljoen (inclusief btw) voor de MRU en de regio ongeveer € 480 miljoen (exclusief btw). Concreet gaan deze afspraken over de ontsluiting van woningbouw in Groot Merwede, de spoor-/A1-zone Amersfoort en negen  versnellingslocaties 'woningbouw en mobiliteit' verspreid over de hele MRU.

In 2022 hebben we onze belangen ingebracht bij de planstudies van het Rijk en andere medeoverheden. Onze inzet is daarbij gericht op de verbetering van de bereikbaarheid én op het zo goed mogelijk inpassen van de hoofdinfrastructuur voor de leefbaarheid voor onze inwoners. Een belangrijke bijdrage hebben we geleverd aan het opstellen van het Regioalternatief voor de Ring Utrecht. Dit heeft geleid tot de presentatie op 1 februari 2023 van het Alternatief Ring Utrecht in beeld(Verkenning van het alternatief voor het Tracébesluit Ring Utrecht).

Passende afspraken met medeoverheden (met name het Rijk) ter waarborging van bereikbaarheid, leefbaarheid en een goede inpassing van hoofdinfrastructuur. Na besluitvorming toezien op de juiste uitvoering van deze afspraken

Vaststelling notitie kansrijke maatregelenpakketten MIRT Verkenning 2030 en besluitvorming over voorkeursalternatief

Definitieve besluitvorming over de verstedelijking in de Grote U, de fasering van de plannen voor de drie gebieden en de benodigde investeringen op het BO MIRT 2022, in samenhang met de MIRT Verkenning OV en Wonen en de Mobiliteitsstrategie

Uitvoering van de Korte Termijn Aanpak