Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.2

Gemeentelijke infrastructuur wordt beter door stimuleringsbijdragen

We kenden dit jaar voor € 2,68 miljoen subsidie toe aan verkeersveiligheidsverbeteringen op het onderliggende wegennet. Omdat we voor 50% bijdragen aan de realisatiekosten, betekent dit een regionale verkeersveiligheidsimpuls van € 5,3 miljoen. Naast subsidie van ons ontvingen de Utrechtse wegbeheerders van het Rijk ruim € 3 miljoen aan subsidie voor verkeersveiligheidsverbeteringen. De Utrechtse wegbeheerders zetten vooral in op de verkeersveiligheid van de fietser en voetganger door herinrichting van 30 km/u zones, het opwaarderen of vrijliggend maken van fietspaden en het afdwingen van de snelheid door snelheidsremmende maatregelen. Gemeenten volgen hiermee de Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid die alle Utrechtse wegbeheerders, politie en OM eind 2021 ondertekenden.

De projecten die in 2021 zijn beschikt door de provincie Utrecht, zijn in voorbereiding, uitvoering of gerealiseerd.

We stimuleren gemeenten om verkeersveiligheidsverbeteringen op het niet-provinciale wegennet te realiseren en stellen daarvoor tenminste €3 mln. beschikbaar vanuit de uitvoeringsverordening mobiliteit

Van de € 3,1 miljoen subsidie die we beschikbaar hadden voor Utrechtse wegbeheerders voor het realiseren van infrastructurele verbeteringen, is € 2,7 miljoen. beschikt. Vooral (uitvoerings)capaciteit en financiële middelen bleken niet altijd toereikend bij andere wegbeheerders om verkeersveiligheidsverbeteringen buiten te realiseren.