Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

5.7.2

De techniek op straat is beter ontwikkeld

In 2022 hebben we enerzijds gewerkt aan het uitbreiden van slimme verkeerslichten (iVRI’s), anderzijds aan het verbeteren en actualiseren van de hardware en software om er goed mee te werken. Op beide onderdelen zijn goede stappen gezet, hiermee is de techniek beter inzetbaar en meer toekomstvast. De gewenste resultaten zijn in 2022 nog niet volledig afgerond. Dit komt onder andere door de complexe inhoud waarbij we afhankelijk zijn van de kennis van (schaarse) marktpartijen en in een enkel geval door een contractueel geschil.

Beoogd resultaat 2022

Status

Toelichting

Er worden 10 nieuwe iVRI’s geplaatst. Dit zijn toekomstbestendige verkeerslichten die multimodale sturing en communicatie tussen voertuigen/personen en verkeerslichten mogelijk maakt

Er zijn in 2022 vijf automaten vervangen. De overige vijf worden in 2023 gerealiseerd. De vertraging is ontstaan door een geschil over contractafspraken met de opdrachtnemer.

We dragen zorg voor een stabiel, betrouwbaar en veilig ICT-netwerk om communicatie tussen voertuigen en verkeerslichten zo veilig mogelijk te maken. Dit is een meerjarig proces waarin de ontwikkelingen van de regionale samenwerkingsvisie worden meegenomen.

De kwaliteitscentrale wordt vervangen. Een juiste monitoringstool wordt geïmplementeerd om zo de multimodale streefwaarden ten behoeve van doorstroming te kunnen toetsen

Met de kwaliteitscentrale kunnen we het (verkeerskundig) functioneren van verkeerslichten monitoren. Een belangrijk onderdeel voor die monitoring is de analysetool. De eerste fase van de analysetool is opgeleverd. Ook is er een verbeterslag uitgevoerd om meer verkeerslichten op de analysetool aan te sluiten. De vervanging wordt in 2023 afgerond.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16