Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3.4

Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter

Wij zien kansen om het fietsgebruik te vergroten. We richten ons op het stimuleren van (veilig) fietsgebruik door het inruilen van de auto voor de fiets aantrekkelijker te maken. Vooral in de korte afstanden naar het werk is nog winst te behalen. Door de verjonging van het gebruik van de elektrische fiets zien bepaalde doelgroepen de fiets als een steeds aantrekkelijker vervoermiddel voor het dagelijks gebruik. De e-bike en speedpedelec bieden de reiziger bovendien de mogelijkheid om sneller grotere afstanden op de fiets af te leggen. Bij de langere afstanden zien wij kansen voor de fiets in het voor- en natransport van een ketenreis (fiets-ov-fiets en ook fiets-auto-fiets). Ook zien we kansen bij specifieke doelgroepen, zoals inwoners met een niet-westerse migratieachtergrond, nieuwe Nederlanders, basisschoolkinderen en ouderen.

Ook in 2022 waren de effecten van COVID-19 nog merkbaar. Hierdoor zijn campagnes deels niet of in andere vorm doorgegaan en resultaten niet geheel gehaald.

10.575 unieke en actieve deelnemers nemen deel aan de regionale ‘ik fiets’ gedragscampagne en 5 gemeenten zijn actieve ‘ik fiets’ gemeente (geweest)

Vanwege COVID-19 is de doelstelling niet helemaal gehaald. Eindresultaat was 8.500 deelnemers. Met een vervolgopdracht zijn nog eens 2.500 deelnemers bereikt. Het gebruiksklaar maken van VRI’s voor Schwung en de lancering van Schwung in 2022, in combinatie met de integratie ervan in de Ik fiets-app, leverde een groot aantal extra deelnemers voor Ik fiets op. Met Schwung kunnen fietsers via een app vaker groen aanvragen. Op dit moment wordt met Goedopweg gewerkt aan een nieuwe strategie voor een regionale gedragscampagne (periode 2024-2029).

Een stijging van het aantal fietsbewegingen van en naar kantoor door de hybride woon-werkregelingen en faciliteiten van de eigen organisatie (provincie Utrecht).

De situatie was in 2022 nog dusdanig anders dan voor COVID-19, dat van stijging nog geen sprake is. Woon-werkvergoedingen (voor de fiets) worden op dit moment herzien. En Goedopweg is gevraagd om een scan uit te voeren naar de potentie die er nog ligt om het fietsgebruik te vergroten binnen de organisatie. Onlangs hebben we een pledge ondertekend met bedrijven op Utrecht Science Park en Rijnsweerd om samen te zorgen voor een duurzame bereikbaarheid en hierin de bereikbaarheid en het gebruik van de fiets (en het ov) nog meer te stimuleren.

Naar aanleiding van de verkenning uit 2021 zijn minimaal 2 nieuwe fietsstimuleringsinitiatieven voor nieuwe Nederlanders opgestart.

In verband met capaciteitsproblemen is dit project niet verder opgepakt, maar als subsidieverlener subsidiëren we een project op het AZC van Leersum.

15% van de deelnemers aan de fietsstimuleringsacties voor basisschoolkinderen maakt aantoonbaar vaker gebruik van de fiets (0-meting vindt in 2021 plaats)

Start stimulering fietsgebruik langere afstanden (tussen 7,5-15 km)

Dit is onderdeel van de Ik Fiets gedragscampagne. Op dit moment wordt met Goedopweg gewerkt aan een nieuwe strategie voor een regionale gedragscampagne (periode 2024-2029).

Aansluiten stimulering fiets bij Minder Hinder / infraprojecten, opening snelfietsroutes, aansluiten Vuelta (activatieprogramma)