Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.2.1

De uitvoering van knooppuntontwikkeling in partnerschap gaat vaker en beter

Op de knooppunten die essentieel zijn voor het functioneren van het mobiliteitsnetwerk en die van betekenis zijn voor de economische kerngebieden, streven we naar een hogere kwaliteit en diversiteit van reisvoorzieningen. Daarbij gaat het om het vervoeraanbod (de dienstregeling), maar ook om de beschikbaarheid van fiets- en autoparkeerplaatsen. En om voorzieningen om het wachten en verblijven op een knooppunt te veraangenamen.
Voor het ontwikkelen van ov-knooppunten is goede samenwerking erg belangrijk. Knooppuntontwikkeling is complex en vergt de inzet van verschillende publieke, private en maatschappelijke partijen. Ook de inbreng van omwonenden en gebruikers is waardevol en kan de betrokkenheid vergroten. Bij de uitvoering van het provinciale programma Multimodale Knooppunten werken we integraal samen met alle betroken stakeholders rondom de knooppunten. We bekijken knooppuntontwikkeling vanuit ruimte, mobiliteit en milieu. Met de gemeente Utrecht geven we knooppuntontwikkeling een plek in de in ontwikkeling zijnde OV-Alliantie. Ook andere gemeenten zijn uitgenodigd om gezamenlijk op te trekken, ook richting het Rijk. Een voorbeeld hiervan is Regiopoort Woerden met de gezamenlijke visieontwikkeling van het stationsgebied. Verder werken we aan Uitvoeringsagenda’s als verdieping op het in voorjaar 2022 vastgestelde OV-Netwerkperspectief 2025-2035, waarin de ontwikkeling van knooppunten op U-Liner-trajecten onderzocht wordt. Op veel locaties zijn NS, ProRail en Rijkswaterstaat belangrijke partners in de ontwikkeling van knooppunten. Een voorbeeld is station Leidsche Rijn, waar onderzoek is gestart naar de kansen en mogelijkheden van een stop van de Intercity Utrecht - Leiden.

Reisvoorzieningen van en naar de knooppunten zijn verbeterd of tenminste op peil gebleven. Dit resultaat hangt af van de mogelijkheden van de andere netwerken. Met name de mate waarin het vervoeraanbod (de dienstregeling) in het post-corona-tijdperk gecontinueerd kan worden.

In 2022 stond het daadwerkelijk aanbod aan reisvoorzieningen nog onder druk vanwege de kleinere vervoervraag door de coronamaatregelen en de afgeschaalde dienstregelingen als gevolg van de naweeën van COVID-19 en het personeelstekort.

Het aantal gebruikers van de voorzieningen bij knooppunten is toegenomen; dit hangt af van het aanbod aan reismogelijkheden

De maatregelen vanwege de COVID-19-pandemie hebben de vervoervraag sterk doen dalen. Zo is het aantal ov-reizigers in 2022 ongeveer 72% van 2019 als laatste pre-COVID-19-jaar. Dat is wel weer meer dan in 2021, toen 55%van het aantal reizigers van 2019 werd vervoerd. Hoewel de exacte cijfers over het gebruik van voorzieningen in 2022 nog niet bekend zijn is de verwachting dat het aantal gebruikers in 2022 iets hoger is dan het aantal in 2021 maar nog aanzienlijk lager dan in 2019.

De reizigersbeleving van de knooppunten is verbeterd