Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler

In 2022 hebben we met de regio Foodvalley afspraken vastgelegd over fietsprojecten. Hiermee hebben we nu dergelijke afspraken met alle drie de regio's. Hiermee geven we uitvoering aan de knelpunten met prioriteit die eind 2019 zijn benoemd in het Regionaal fietsnetwerk. Zo wordt efficiënt en effectief ingezet op het bereiken van een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk. Bijna het gehele subsidiebedrag is in 2022 aangevraagd voor fietsprojecten.

Een deel van de verkenningen en onderzoeken wat betreft fietsinfrastructuur zijn volgens planning uitgevoerd, een deel schuift door naar 2023. Deze verschuivingen komen door capaciteitstekort, maar ook doordat sommige projecten afhankelijk zijn van externe ontwikkelingen.

Op het overeenkomen van uitvoeringsovereenkomsten voor doorfietsroutes en de realisatie van doorfietsroutes is in 2022 goede voortgang geboekt. Wel is er op onderdelen sprake van enige vertraging.

De projecten die in de intentieovereenkomst met de U10/U16 en regio Amersfoort tot en met 2022 gepland staan, zijn beschikt, in uitvoering of gerealiseerd.

Met de gemeenten en provincie Gelderland uit de regio Foodvalley zijn afspraken gemaakt over de te realiseren projecten in de periode 2022-2023 e.v., waarbij we sturen op realisatie van projecten met prioriteit

5 verkenningen naar verbetering van fietsinfrastructuur zijn afgerond (verkenning ongelijkvloerse kruisingen N237/N238 en N228, RWS fietsbrug A12 Bunnik, fietspad N410 Bunnik en verbeteren verlichting op provinciale fietspaden)

Twee van de verkenningen zijn afgerond. De verkenningen naar de ongelijkvloerse kruisingen N237/N238, fietsbrug A12 Bunnik en fietspad N410 worden afgerond in 2023.

Voor 4 thema’s zijn knelpunten in beeld en een aanpak vastgesteld voor oplossingen (veiligheidsknelpunten op parallelwegen langs provinciale wegen, doorstromingsknelpunten voor fietsers bij VRI’s op provinciale wegen, knelpunten wat betreft de (beperkte) breedte van de provinciale fietspaden en bewegwijzering, markering en herkenbaarheid van (bestaande) snelfietsroutes).

Twee thema's zijn uitgewerkt. De andere worden in 2023 uitgewerkt. Dit betreft het onderzoek veiligheidsknelpunten op parallelwegen langs provinciale wegen. Daarnaast heeft het in beeld brengen van de doorstromingsknelpunten voor fietsers bij VRI’s op provinciale wegen vertraging opgelopen door faillissement van de opdrachtnemer (dataleverancier). Nieuwe mogelijkheden om data in te winnen worden verkend.

Het fietspad langs de Mc Donalds (N238-zuid) wordt aangelegd. verlichting op de N226 tussen Maarsbergen en Leersum, en het verbeteren van de verkeersveiligheid op de parallelweg N233. Diverse fietsmaatregelen worden vanuit de trajectaanpak gerealiseerd.

De verkeersveiligheid op de parallelweg N233 is verbeterd. Planning realisatie fietspad langs de McDonald’s (N238-zuid) is november 2023. Planning realisatie verlichting op de N226 tussen Maarsbergen en Leersum is juli 2023.

De snelfietsroute Utrecht-Amersfoort is gerealiseerd.

Het mandaatdeel zal in 2023 zijn gerealiseerd Planning realisatie gehele doorfietsroute is eerste kwartaal 2024 (dat is inclusief het trajectdeel in gemeente Utrecht en het deel dat door Den Dolder loopt).

De realisatie van de snelfietsroutes Woerden-Utrecht, IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht, Bunschoten-Amersfoort en Veenendaal-Utrecht gaat van start en/of delen zijn gerealiseerd

De uitvoeringsovereenkomsten voor de snelfietsroutes Hilversum-Amersfoort, Hilversum-Utrecht, Houten-Lage Weide en Houten-USP zijn getekend.

De studies van Hilversum-Amersfoort, Houten-Lage Weide en Houten-USP zijn afgerond. De ondertekening van de uitvoeringsovereenkomsten Hilversum-Amersfoort en Houten-Lage Weide staan gepland in Q1 2023. De ondertekening van uitvoeringsovereenkomsten Houten-USP en Hilversum-Utrecht staan gepland in Q2 2023. De ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst Houten-USP hangt af van de (financiële) haalbaarheid van de fietsbrug over de A12.

De verkenning van de snelfietsroute Dom-Dam is uitgevoerd en vervolgafspraken zijn gemaakt met RWS.

Voortgang is geboekt en in het Bestuurlijke Overleg voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) is het volgende vastgelegd: Rijk en de betrokken regionale partijen spreken af te onderzoeken of begin 2023 een intentieovereenkomst rond de route van Dom tot Dam gesloten kan worden. In de intentieovereenkomst komen terug de inhoudelijke, procesmatige en financiële vervolgafspraken. Rijk en Regio doen dit vanuit een gezamenlijke regierol.