Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.1

Het provinciale netwerk is sterk

Toelichting op beleidsdoel

In onze provincie ligt in totaal ruim 300 kilometer aan provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden. We willen de functionaliteit en kwaliteit van deze infrastructuur sober, doelmatig en duurzaam op peil houden. Zo blijft het enerzijds comfortabel en veilig voor automobilisten en fietsers; anderzijds voorkomen we kapitaalvernietiging. Dit niveau heeft de kwalificatie onderhoudsniveau B. Op dit moment is onze infrastructuur op dit niveau; de opgave is dit in stand te houden.
Het overgrote deel van het beheer en onderhoud en de geplande studies zijn volgens planning gerealiseerd. Een klein deel van deze werkzaamheden schuift door naar 2023. Maar in de voorbereiding en realisatie is aanmerkelijk minder gerealiseerd dan verwacht. Dit is veroorzaakt door een gebrek aan medewerkers en het ontbreken van een oplossing voor de stikstofuitstoot van projecten