Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.3

Verkeerseducatie en -voorlichting is beter

Via een breed pakket aan gedragsinterventies op basisscholen bereikten we in totaal 75% van het aantal basisscholen. Dit bereik realiseerden we vooral via het aanbieden van het verkeersexamen. Naast het aanbod van verkeerseducatie op schoolinstanties, werd via inzet van het BOB-team (54x), de spaarpaal (2x) en de uitrol van de landelijke campagnes aandacht gevraagd voor veilige deelname aan het verkeer. Specifiek voor de doelgroep senioren op de fiets, zijn er inmiddels 13 gemeenten die het programma Doortrappen uitvoeren. De doelstelling van 18 gemeenten haalden we niet omdat niet elke gemeente de middelen heeft of prioriteit geeft aan deelname aan het programma.

We geven uitvoering aan de meerjarige gedragsinterventies op schoolinstanties (waaronder basis- en middelbare scholen) en via lokale initiatieven. We bereiken 70% van de basisscholen

We geven regionale invulling aan de landelijke voorlichtingscampagnes snelheid/buurtacties, MONO, BOB en fietsverlichting

We faciliteren de inzet van de spaarpaal door minimaal twee gemeenten

Er zijn twee inzetten geweest, maar in beide gevallen in dezelfde gemeente.

We ronden een verkennende studie af naar de mogelijkheden om het gedrag van beroepsvervoerders en zakelijke rijders te verbeteren (inclusief MONO zakelijk)

Door een tekort aan capaciteit binnen de provincie is ingezet op het afronden van de verkennende studie naar MONO en volgt de studie naar beroepsvervoer in 2023

We zetten ons in om van 18 gemeenten 'Doortrapgemeenten' te maken

13 Utrechtse gemeenten zijn Doortrapgemeenten. Niet elke gemeente geeft prioriteit aan dit project of heeft middelen om hieraan bij te dragen.

We zetten elke drie maanden smiley's in via een risicogestuurde aanpak middels een speciaal ontwikkelde GIS-applicatie