Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.2.3

De ruimtelijke programmering is beter gekoppeld aan modaliteiten

Met multimodale knooppunten wordt de reistijd van mensen verkort en de deur-tot-deurreis beter gefaciliteerd. Door de ruimte rondom stationsgebieden optimaal in te richten ontstaan aantrekkelijke plekken om te wonen, werken of verblijven. We zetten in op nabijheid als leidende principe voor de woningbouwopgave in onze provincie. Nabijheid betekent dat nieuwe ontwikkelingen dáár komen, waar al veel mensen wonen of werken en waar het openbaar vervoer en het fietsnetwerk al goed geregeld is of kan worden. Een belangrijke mijlpaal in de integraliteit tussen ruimtelijke ontwikkeling en knooppuntontwikkeling is een afgestemd ontwikkelplan met alle partners. Hier werken we samen aan binnen het programma U Ned.
In 2022 is de samenwerking met NS, ProRail en Rijkswaterstaat geïntensiveerd. De samenwerking op projectniveau is hierdoor verbeterd en processen zijn versneld. Een voorbeeld hiervan is de aanpak van knooppunt Utrecht Zuilen, waarbij we deelnemen in een gerichte aanpak om de verbinding tussen het station en de omgeving te verbeteren.

Vaststellen plan van aanpak voor de ontwikkeling van een integraal U Ned programma knooppunten

Vaststellen plan van aanpak voor de ontwikkeling van een integraal programma knooppunten voor de regio’s Amersfoort en Food Valley.

Op gemeentelijk niveau binnen Food Valley zijn er een aantal plannen ontwikkeld (Veenendaal-De Klomp, Wageningen busstation, Station Rhenen). Deze zijn echter nog niet vastgesteld. Voor Amersfoort Centraal zijn wij als provincie in samenwerking met de gemeente, ProRail en NS nog een ambitiedocument aan het opstellen.